5 filmfotografer der blev instruktører

Wally Pfister og 'Transcendence' er blot seneste eksempel
Billede
(© Transcendence/Alcon Entertainment)

Transcendence har netop haft premiere i de danske biografer. Filmen er instrueret af debutanten Wally Pfister, som dog langtfra er ny i branchen.

Han har nemlig en lang karriere som filmfotograf bag sig og er bl.a. kendt for at være Christopher Nolans faste fotograf på bl.a. The Dark Knight-trilogien.

Men Wally Pfister er ikke den første filmfotograf (eller cinematographer, som det hedder på engelsk), der forsøger sig med instruktørerhvervet. Her er 5 af de mest prominente eksempler.

Nicolas Roeg
Startede som anden kameramand på Lawrence of Arabia (1962) og arbejdede sig op til førstefotograf i film som 'Fahrenheit 451' (1966) og 'Far from the Madding Crowd' (1967).
Instruktørdebut: Performance (1970)
Kendetegn: Næsten plotløse og ofte hjernevridende historier med en signifikant, drømmelignende visuel stil med en del tracking shots og en brunlig, rød farvepalette.
Hvad laver han nu? Instruerede en række film efter storhedstiden i 70erne, både til biografen og TV, hvoraf den seneste er 'Puffball' fra 2007.
Hvis du skal se én film, så se: Don't Look Now (1973)



Jan de Bont
Hollænderen var kameramand for landsmanden Paul Verhoeven på 'Flesh+Blood' (1985) og 'Basic Instinct' (1992). Filmede også Die Hard (1988), The Hunt for Red October' (1990) og Black Rain (1989).
Instruktørdebut: Speed (1994)
Kendetegn: Hurtig 90er-action med fokus på effektiv underholdning snarere end dybe personkarakteristikker.
Hvad laver han nu? Instruktørkarrieren stoppede efter den femte spillefilm, Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003).
Hvis du skal se én film, så se: Speed



Barry Sonnenfeld
Filmende Coen-brødrenes tidlige værker som Blood Simple. (1984) og Miller's Crossing (1990), men også komedieklassikere som 'Throw Momma From the Train' (1987), Big (1988) og When Harry Met Sally... (1989).
Instruktørdebut: The Addams Family (1991)
Kendetegn: Livlig kameraføring og energiske tracking shots er en specialitet for Sonnenfeld, der havde sine største instruktørsucceser inden for den komiske genre. Har talent for at finde karismatiske skuespillere, men bruger ikke lang tid på at grave ned i psykologi og karakterdybde.
Hvad laver han nu? Instruerer en del film, bl.a. på TV, men fik et flot comeback til det store lærred med Men in Black 3 i 2012.
Hvis du skal se én film, så se: Get Shorty (1995)



Mikael Salomon
Dansk fotograf på film som 'Barndommens gade' (1986) og James Camerons The Abyss (1989).
Instruktørdebut: A Far Out Place (1993)
Kendetegn: Ekstensiv brug af farven blå og ekspert i at anvende vand som en visuel skildring af stemning.
Hvad laver han nu? Stoppede som filmfotograf i 1992 med 'Far and Away' og har siden mestendels instrueret TV-film og -serier.
Hvis du skal se én film, så se: Hard Rain (1998)



Karl Freund
Tysker der blev kendt som kameramand for F. W. Murnau, Robert Wiene og Fritz Lang med især gysere som sit speciale. Gjorde senere karriere i Hollywood som både fotograf og instruktør.
Instruktørdebut: The Mummy (1932)
Kendetegn: Ekspressionistiske sort-hvid-billeder med sparsom brug af lyskilder samt skarpe kontraster i lys og skygge, hvilket var kendetegnene for gysere i både Tyskland og USA på det tidspunkt. Samtidig kendt for sine flydende kamerabevægelser.
Hvad laver han nu? Gik tilbage til at være filmfotograf efter sin sidste instruktørtjans med 'Mad Love', en genindspilning af den tyske stumfilm 'The Hands of Orlac' (1924). Filmede bl.a. TV-serien 'I Love Lucy' (1951-57) i USA. Døde som 79-årig i 1969.
Hvis du skal se én film, så se: Mad Love (1935)