Cannes-vindere i de danske biografer

Danske distributører har købt ind
Abdellatif Kechiche - Manden med Den gyldne palme
(© Festival de Cannes)

Som bekendt blev 'La vie d'Adèle' årets vinder af Guldpalmen i Cannes, og det franske drama er nu købt hjem til dansk biografdistribution i selskab med flere andre prisvindere og favoritter fra festivalen.

Kim Foss fra Camera Film giver følgende begrundelse:

- ’La vie d’Adele’ var i vore øjne den uden sidestykke stærkeste film på festivalen. Historien er ikke revolutionerende i sig selv, men følelsesfuldheden er overvældende. Kærlighedshistorien gennemspilles med en intensitet, der får hårene til at rejse sig og klumpen til at sætte sig i halsen.

Samme distributør har også købt Paolo Sorrentinos 'La grande bellezza', der sammen med Guldpalme-vinderen var den mest roste film i hovedkonkurrencen, selvom det ikke blev til nogen priser på podiet.

Desuden har Camera Film, i samarbejde med Angel Films, købt rettighederne til Asghar Farhadis 'Le passé', der vandt prisen for Bedste kvindelige hovedrolle (Bérénice Bejo), og i det hele taget får danske biografgængere muligheden for at se en anseelig del af årets prisvindere.

Coen-brødrenes vinder af Juryens Grand Prix, Inside Llewyn Davis, får dansk premiere til februar, og Alexander Paynes 'Nebraska' skulle også være på vej. Sidstnævnte resulterede i en pris til Bruce Dern for Bedste mandlige hovedrolle.

Endelig er den japanske 'Like Father, Like Son', festivalens bronzevinder, på vej til danske biografer købt hjem af Reel Pictures.

- Vi faldt for filmens meget rørende, sjove og enkle fortælling om familieforhold og forældres kærlighed til deres børn. Filmen diskuterer meget fint, hvorvidt vores tilknytning til hinanden som familie ligger i blodet eller i samværet. Det er derfor en meget aktuel film i en tid, hvor de traditionelle familiestrukturer er ved at blive redefineret - både politisk og hjemme i de danske stuer, forklarer Henrik Neumann.

Du kan læse mere om alle filmene i vores blog-indlæg fra Cannes.