Nordmændene kommer!

Stigende interesse for norsk film
Spænding på havets bund i 'Pioner'
(© Pandora Filmproduktion)

I weekenden solgte Kon-Tiki næsten 32.000 billetter, og det er åbningsrekord for en norsk film i de danske biografer.

Salget slår Headhunterne, med ca. 6.000 billetter, og begge resultater signalerer en markant større interesse for norsk film, end det tidligere har været tilfældet hos de danske biografgængere.

Succesen skyldes dog næppe, at filmene kommer fra Norge, men nærmere et kunstnerisk og kommercielt niveau, som man ikke tidligere har været vant til fra den kant.

Primært har norsk film dog glimret ved sit fravær.

Da Elling fik premiere i 2002, var det en mindre begivenhed med en norsk film i danske biografer, og komediedramaet solgte tilmed 37.000 billetter i alt.

To år senere præsterede 'Salmer fra køkkenet' at få 21.000 danskere i biografen, og siden har Joachim Trier begejstret danske og internationale anmeldere med både Reprise og Oslo 31. august. Også den veloplagte mockumentaryTroldjægeren, gav genlyd i udlandet.

De største eksponenter for norsk film er dog instruktørduoen, Espen Sandberg og Joachim Rønning, som står bag Max Manus og den Oscar-nominerede 'Kon-Tiki'. Førstnævnte solgte kun 14.000 billetter herhjemme, men som nævnt ser det helt anderledes ud for sidstnævnte.

Duoens næste projekt er en filmatisering af Lars Saabye Christensens roman ’Beatles’, om fire drenges tilværelse i Oslo fra 1965-1972, hvor man for et større millionbeløb har sikret sig rettighederne til de originale Beatles-sange.

Og flere film fra Norge forventes at nå de danske biografer.

’Pioner’ er en thriller fra Nordsøen om olieboringer med Aksel Hennie (Max Manus, Headhunterne), Wes Bentley (The Hunger Games) og Stephen Lang (Avatar) instrueret af manden bag den originale ’Insomnia’ fra 1997.

Pioner
’Gåten Ragnarok’ er en adventurefilm med Pål Hagen (Thor Heyerdahl i ’Kon-Tiki’), der også medvirker i komedien ’Kraftidioten’, som desuden har roller til Stellan Skarsgaard og Bruno Ganz (Der Untergang).

Ambitionerne i Norge fejler således ikke noget, og alt tyder på, at norsk film er kommet til de danske biografer for at blive.

Den mest sete norske film herhjemme er i øvrigt Bjergkøbing Grand Prix med 569.491 solgte billetter siden premieren i 1976.