5 elektroniske soundtracks

- og lyt til det fulde Oblivion-score
Andrea Riseborough bag mixerpulten
(© UIP)

Hypen omkring dagens aktuelle Oblivion skyldes ikke kun Tom CruiseNikolaj Coster-Waldau og forventninger om storslået science fiction - filmens elektronisk lydside har nemlig også været længe ventet.
 
'Oblivion: Original Motion Picture Soundtrack' er komponeret af Anthony Gonzalez fra det franske band M83 i samarbejde med Joseph Trapanese (The Raid: Redemption), og titelsangen, som afslutter soundtracket, er et nyt nummer af M83 i samarbejde med den norske singer-songwriter Susanne Sundfør.
 
Lyt til det fulde score nederst på siden.
 
Men hvilke andre nyere elektroniske scores må du absolut ikke misse? Vi guider dig her lynhurtigt til fem mindeværdige af slagsen. Kom gerne med flere eksempler i kommentarfeltet.

TRON: Legacy (2010)
I 2010 stod Oblivion-instruktøren, Joseph Kosinski, bag en anden science fiction-film, nemlig TRON: Legacy. Filmen med Jeff Bridges var visuelt set umådelig flot, men blev mindst lige så kendt for det fremragende, elektroniske soundtrack af den franske elektro-duo Daft Punk.

The Social Network (2010)
David Finchers film om Facebook-skaberen Mark Zuckerberg vandt både en Oscar og en Golden Globe for Bedste originale score - og ganske velfortjent! Trent Reznor og Atticus Ross har skabt en mørk ambient lydside, der, som genren kræver, formidler atmosfæren spot on!
 
Sunshine (2007)
Samarbejdet mellem det elektroniske band Underworld og instruktøren Danny Boyle startede allerede med Trainspotting (1996) og fortsatte succesfuldt med science fiction-filmen Sunshine, hvor Underworld og komponisten John Murphy skabte musik ligeså stemningsfuld som den dystre film.

Fight Club (1999)
Endnu en Fincher-film med et gyldent score. The Dust Brothers (de to producere E.Z. Mike og King Gizmo), der tidligere har arbejdet med bl.a. Beastie Boys og Beck, har til Fight Club kreeret et vildt og anarkistisk bagtæppe for en film fuld af testosteron og tempo.

The Virgin Suicides (1999)
Sofia Coppolas debutfilm blev lidt af en kultsucces ikke mindst pga. det smukke soundtrack komponeret af den franske duo Air. Filmens nostalgiske og sensuelle tone samt smertefulde tema blev perfekt overført til albummet - eller var det omvendt?