Peter Jackson om forventninger, lånte karakterer og ny teknologi

Hobbitten-instruktøren besvarer brugernes spørgsmål
Jackson instruerer Martin Freeman
(© SF Film)

Da vi for små to måneder siden fik muligheden for at interviewe instruktøren af Ringenes Herre- og Hobbitten-trilogierne, Peter Jackson, lod vi brugerne på kino.dk bidrage med spørgsmål til den 51-årige newzealænder. Her er, hvad vi spurgte om:

Hvorfor tror du, at Tolkiens bog appellerer til folk 75 år efter dens udgivelse?
"Det er en af de mest perfekt forfattede og konstruerede eventyrhistorier. Jeg mener, at Tolkien skrev den som en godnathistorie, i hvert fald for sine egne børn. Flere er kommet hen til mig og sagt: 'Hobbitten' er den første bog, som jeg fik læst op af mine forældre.' Den oplevelse er i sig selv vigtig, og så er det selvfølgelig en medrivende fortælling og en fantastisk eventyrhistorie, som har alt det, børn og barnlige sjæle elsker."

Ringenes Herre-filmene blev enormt populære for ti år siden, og forventningerne er høje. Det må være et stort pres for dig og de andre filmskabere at lave en prequel.
"Det er en anderledes form for forventning. Der var en masse pres på os, da vi lavede 'Ringenes Herre' - mest fordi det var en film med højt budget, og på det tidspunkt havde vi ikke den ballast, som vi har nu. Folk vidste ikke, hvad de skulle forvente af filmene dengang. Nu tænker folk: 'Vi kunne godt lide Ringenes Herre-filmene, så du har bare at give os nogle nye film, som vi også kan lide.' Men den eneste måde, du kan reagere på det, er ved at være tro over for dig selv som filmskaber. Hele min karriere har jeg forsøgt at lave de film, som jeg selv ville synes om. Med 'Ringenes Herre' filmatiserede jeg bøgerne og lavede nogle film, som jeg ville synes om, hvis jeg var biografgænger. Det er derfor, jeg tog de beslutninger, som jeg gjorde, da jeg filmede dem. Min tilgang til Hobbitten-filmene er den samme. Jeg forsøgte ikke at lave tre film, der som sådan ville appellere til fans af 'Ringenes Herre'. Jeg forsøgte at lave nogle film, der appellerede til mig selv. Hobbitten-trilogien har en anderledes historie og andre karakterer. Så jeg følte ikke, at jeg gentog mig selv. Når alt kommer til alt, gik jeg bare til materialet som ved enhver anden film, og jeg er meget, meget tilfreds med resultaterne."

Bogen Hobbitten har en mere barnlig tilgang til fantasy end Ringenes Herre. Hvordan vil det præge filmene?
"Det var naturligvis noget, vi blev nødt til at se i øjnene, da vi begyndte at skrive manuskripterne. For at være ærlig så vil svaret gå op for folk, når de ser filmene. Men vi har forsøgt at være de samme filmskabere, der tager tilbage til den samme verden for at fortælle en anden historie, der foregår 60 år tidligere. Og vi har tilladt karaktererne at definere historiens tone. Selvom Hobbitten-filmene er mere komiske, har jeg ikke forsøgt at være sjov. Men karaktererne, især dværgene, er mere komiske. Bilbo er mindre alvorlig end Frodo, der bærer verden på sine skuldre. Der er en fornemmelse af, at karaktererne definerer filmens ånd, ikke instruktøren. Selvom vi har forsøgt at hædre bogens liv og tone, har vi forhåbentligt også respekteret den filmiske Middle-earth-verden, vi skabte for ti år siden. Det er en hårfin balance."

Hvor meget skulle du selv finde på for at binde historien sammen?
"Vi blev ved med at tænke på alle mulige idéer, vi ville inkluderer i historiefortællingen, fordi vi ikke blot havde adgang til Hobbitten-romanen, men også til en masse noter, som Tolkien skrev, da han planlage en meget længere udgave af bogen til udgivelse i 1960erne. Han fik aldrig publiceret denne version, kun de forberedende noter. Dette udvidede historieforløb til 'Hobbitten' optrådte til gengæld i appendikset til 'Kongen vender tilbage' - omkring 120 siders materiale, som er forrygende indhold. Vi forsøgte at inkludere så meget af dette sekundære materiale, som vi kunne, og vi var altid frustrerede over ikke at kunne bruge alt det, vi gerne ville. Så kom vi til et punkt, hvor vi så en redigeret version af den første film. Det var tilbage i juli 2012, og vi begyndte at tænke på måder, hvorpå vi kunne strukturere historien som tre film, der ville gøre os i stand til at inkludere mere af dette øvrige materiale ved at optage mere næste år. Fran Walsh (Peters hustru og medmanuskriptforfatter, red.), Philippa Boyens og jeg fandt på en anderledes struktur til de tre film, som vi foreslog filmselskabet, og de var enige. Det var i sandhed en kreativ beslutning, og det blev skabt ud fra den tanke, at vi kunne få mere af Tolkiens materiale med."

Hvorfor tager du karakterer med fra 'Ringenes Herre', som ikke er i Hobbitten-bogen?
"Karaktererne fra 'Ringenes Herre', som jeg tog med i Hobbitten-filmene, er ikke en del af den originale roman - fx Sauron og Galadriel. De er en del af appendikset til 'Kongen vender tilbage'. Tolkien skrev et meget udvidet sæt noter om hændelserne i tiden omkring 'Hobbitten', og de indeholdt Det Hvide Råd, som involverer Galadriel og Sauron. Disse karakterer er en del af Tolkiens myte, og de er en del af mytologien omkring den tid, hvor 'Hobbitten' foregår. Så vi lod appendikserne guide os. Som filmskabere brugte vi naturligvis også vores fantasi. Bogen 'Hobbitten' har et højt tempo, så for at vi kunne udvikle karakterer som Thorin og dværgene samt give dem personligheder og identiteter, blev vi nødt til at bruge bogen som rettesnor. Vi måtte udvide og udvikle replikker, der ikke er i bogen, som forhåbentligt er i tråd med fortællingen og tonen i Tolkiens oprindelige forlæg."

Hvad var det sværeste ved at filmatisere 'Hobbitten'?
"Jeg var til at begynde med imod at instruere Hobbitten-filmene og glad for at komme om bord som producer. Jeg følte, at jeg havde brugt lang tid, syv år, på at lave Ringenes Herre-filmene, og at jeg havde gjort det bedste stykke arbejde, jeg kunne. Jeg var en smule overtroisk omkring at tage tilbage og konkurrere med de film, jeg selv havde lavet ti år forinden. Som tingene skred frem, så endte jeg med at instruere Hobbitten-filmene. Det var en beslutning baseret på vilje, og jeg fortryder det ikke. Det er faktisk den mest fornøjelige oplevelse, jeg nogensinde har haft på en filmoptagelse. Da vi endelig kom i gang og fandt et mønster i optagelserne, følte jeg for første gang, at Ringenes Herre-filmene gavnede mig, og nu vidste vi, hvad vi gik ind til. Vi vidste, hvordan disse film blev nødt til at være. Vi havde 'Ringenes Herre' som vores eksempel."

Hvad er din oplevelse med HFR 3D?
"Set ud fra et udelukkende teknisk synspunkt, har jeg virkelig nydt at skyde filmen i 3D. Det er en film, der blev optaget i 3D, ikke konverteret bagefter, hvilket giver den et meget smukt udseende. Det er som at sidde i Middle-earth. Den fornemmelse af indlevelse var én af grundene til, at jeg besluttede at optage filmen med 48 billeder pr. sekund. Det giver ligeledes en større grad af indlevelse og skaber en realisme, som folk ikke er vant til at se. HFR er fantastisk for 3D, fordi det fuldstændigt fjerner det slør, som du nogen gange får fra 3D. Når dine øjne ser to separate billeder, som de gør med 3D, giver det en meget mere behagelig oplevelse i HFR. Det er en smuk måde at se film på."

Hvilken er din yndlingskarakter fra Tolkiens univers?
"Bilbo har altid været en fantastisk karakter. Ian Holm spillede ham med en dejlig excentricitet i Ringenes Herre-filmene. Og det fortæller tydeligvis historien om en ung Bilbo. Marting Freeman er den person, som vi castede, der trådte lige ned i Ian Holms sko og genskabte den excentriske hobbit - som en yngre hobbit. Bilbo har altid været en dejlig karakter. Han er ikke så plaget som Frodo i den forstand, at han ikke bærer verden på sine skuldre. Han er i stand til at blive mere komisk, og det var en fornøjelse."

Hobbitten: En uventet rejse får premiere den 12. december.