Spring over navigation

Køb eller bestil billetter

Biografer

Anmeldelser til 'Harry Potter 7'

Foto:Sandrew Metronome
UdskrivE-mail denne sideDel

De danske mediers dom over troldmanden

Anmelderne i Danmark er enige, når det kommer til den syvende Potter-film Harry potter og Dødsregalierne - Del 1. Ingen er synderligt begejstrede, men niveauet er alligevel højt nok til en over middel-karakter.

Politiken – 4 stjerner
Søren Vinterberg fra Politiken fremhæver filmens høje niveau:
kun den mest forbenet fantasiforladte muggler vil vel rynke på næsen ad en film, hvor alle filmkunstneriske og animationstekniske sejl er sat for at holde højde med dét opgør”.

Vinterberg mener dog, at filmen er en kende forvirrende:
Selv med næsen glattet ud skal man altså både holde ørerne stive og øjnene på stilke for at følge med, blandt andet fordi filmen nok er den syvende, men ikke den sidste, modsat bøgerne.”

Ekstra Bladet – 4 stjerner
Kristine Krefeld fra Ekstra Bladet er ligeledes underholdt men forvirret:
’Harry Potter og Dødsregalierne - del 1’ er da også vanen tro fuld af visuel magi og superbe special effects (…) Det kunne nemt være blevet til en frustrerende uforløst sag, men er det overraskende nok ikke. (…) Den dybere mening og sammenhæng må man (gen-)læse bøgerne for at få, men filmen har drive nok til, at man ikke sidder og fortaber sig i undren over detaljerne, men hænger på, fordi det er helt grundlæggende medrivende, spændende og velspillet.”

BT – 4 stjerner
Birgitte Grue fra BT skælder filmen ud, men giver den alligevel en karakter over middel:
Den er forvirret, forvirrende og handlingen trækkes i langdrag i dette, noget rodede forspil til det endelige opgør mellem Harry Potter og Lord Voldemort. (…) De første films hyggelige uhygge savnes her, hvor trygheden og fællesskabet på Hogwarts er væk og filmen - uden troldmandsskoles fast ramme - ligner endnu en desperat action film.”

Ifølge Grue er skuespillet hos de tre hovedkarakterer med til at højne niveauet:
Emma Watson er filmens stjerne! Med kontrolleret underspil og total gennemslagskraft er hun strålende som Hermione. Men også Rupert Grint(Ron) mer’ end fjolle rundt og surmule – han træder i karakter. Og små-kedelige Daniel Radcliffe med det døde blik opper sig også som Harry i filmen.”

Berlingske – 4 stjerner
Ebbe Iversen fra Berlingske savner den lette stemning på skolen Hogwarts:
Potter-krøniken er simpelthen ved at blive voksen, og det klæder den ikke ubetinget. Det symboliseres ved, at vi i den nye film slet ikke kommer i nærheden af trylleskolen Hogwarts. (…) Filmen (…) nærmer sig en form for realisme, der gør den mindre eventyrlig og mere barsk og brutal. Man kan sige, at Harry Potter har fået hår på brystet, men spørgsmålet er, om man har lyst til at se de hår?

Han roser dog filmens afvekslende stil:
I en formidabel sekvens fra Ministeriet for Magi ligner filmen et værk af Terry Gilliam, mens et indlagt animeret eventyr får én til at tænke på Tim Burton, så træt repetition kan man ikke beskylde filmen for.”

Jyllands Posten – 3 stjerner
Jakob Levinsen fra Jyllands Posten giver dagens dårligste anmeldelse:
Tempoet bliver også underligt hakkende. Drama burde der ellers være nok af. (…) Alligevel hopper stemningen frem og tilbage mellem ret mekaniske rabalderscener - som dog virker sært underspillet i forhold til bogen - naturlyrik, nogle få slagkraftige gys, omstændelig plotafvikling og så alt for meget forudsigelighed.”

Levinsen fremhæver dog også skuespilpræstationerne:
For første halvdels vedkommende viser den største kvalitet sig endda at komme fra en lidt overraskende kant, nemlig skuespillerne. Midt i alt trylleriet er det nok så meget en følsom dannelseshistorie om selvhad, forelskelse, jalousi og magtkampe, også mellem venner, og anført af Daniel Radcliffe og Emma Watson som Harry og Hermione er adskillige af de nybagte stjerner vokset mægtigt med opgaven.”



Skriv kommentar Brugernes kommentarer 37

harry potter

22.11.2010 - 18:32

jeg synes at det var en virkeligt god film, for den ramte bogen bedre end jeg havde forventet, men jeg er overbevist om at hvis man ikke har læst bogen, er den rimeligt forvirrende.
anmeldere har en tindens til nogle gange at kritisere bare for at kritisere, og det skal man nogle gange bare overse.

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(4)
Stem ned!
(1)
Anonym picture
olga
1 kommentar

ØV øv øv!

22.11.2010 - 16:27

Tjah overskriften siger vel det hele ... Lige så skuffende som 5'eren og ikke mindst 6'eren ... Jeg er sikker på jeg vil synes bedre om den når jeg har set 2. del men altså ... Det skal også lige siges at jeg kun har læst 1, 2 og 3'eren :) Men ikke lige et must hvis man spørger mig ;) Generelt er jeg heller ikke så vild med de film David Yates (er det det han hedder?) instruerer ... Men det er jo også bare min mening ... :D

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(0)
Stem ned!
(3)
Anonym picture
Helene
9 kommentarer

Om anmeldere

21.11.2010 - 23:12

Jeg ved godt at jeg lige har lagt en kommentar på denne her tråd, men det er noget lidt andet jeg vil snakke om nu.
Til dem af jer der har ondt i røven over at filmen har fået dårlige anmeldelser, jeg er ked af det, og jeg er mere enig med jer en med dem, men i må lære at indse at sådan er anmeldere bare og det vil de nok altid være.
Prøv selv at sammenligne "brugernes top 10" og "anmeldernes top 10" længere nede på denne side. Der er temmelig stor forskel, og det skyldes at anmeldere 9 ud af 10 gange bare vælger de film der nu engang virker mest kunstneriske og anderledes. Der er selvfølgelig ikke noget galt med det, hvis det er den type film man godt kan lide, men det er rimelig tydeligt at de udelukkende prøver at skilde sig ud fra den generelle befolkning, da de ser sig selv som "eksperter", og derfor skal hæve sig over alle andre ved at lade som om de er mere interlektuelle end de typisk er. Selv hvis de bedst kan lide kunstfilm, er det temmelig uproffesionelt at automatisk se ned på al massekultur, da det netop er deres job at give en forholdsvis objektiv analyse af et produkt der tiltaler den generelle befolkning.
Prøv i fremtiden ikke at blive for sure hvis nogen er uenige i jeres mening om en film, og prøv at lade være med at vælge film efter hvad i læser om dem i avisen.
Hvis der er nogen anmeldere der læser dette, er det ikke min mening at diskriminere eller at fornærme nogen, men det er altså meget ofte NØJAGTIG som jeg skriver her, og hvis du vil bevise at jeg tager fejl, så må du jo prøve at lave anmeldelser som folk rent faktisk har grund til at lytte til i stedet for at bekymre dig for om din gamle dansklærer læser hvad du skriver.

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(6)
Stem ned!
(0)
bIMON picture
bIMON
27 kommentarer

5/6... eller deromkring...

21.11.2010 - 22:31

Alt i alt en god film, hverken den bedste eller den værste i serien, men svær at sammenligne med de andre da den skiller sig ud på mange måder. Filmen følger bogen mere nøjagtigt end de tidligere film, selvom der godt nok mangler en del ting. Hvis man ikke har læst bogen giver filmen dog stadig mening, og jeg vil mene at den sagtens kan stå for sig selv. Den er generelt meget dyster og følelsesladet, og nogle af figurerne viser også deres mørke sider, dette gør også at filmen er blevet noget mere moden, men det smarte ved Harry Potter er jo at de af os der var på Harrys alder da den første film/bog udkom også er vokset og modnet i takt med historien og personerne. På den måde burde det ikke være et stort problem for filmens hovedmålgruppe. Et problem med filmen var nok at den manglede et lidt større klimaks, men det skyldes jo at det kun er en halv film, og det bliver der forhåbentlig rettet op på i del 2.
Uanset er der ingen tvivl om at det er en film man skal se hvis man har fulgt seriens gang, og at det samme i allerhøjeste grad gælder for den store finale der kommer til juli.

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(1)
Stem ned!
(0)
bIMON picture
bIMON
27 kommentarer

ehm.. en undring her? /:

21.11.2010 - 20:54

Jeg er helt enig med jer andre. Den her film har kun fået dårlige anmeldelser, fordi det er nogle dårlige anmeldere. Hvis de ikke er mere end det.. Det hænger nærmest ikke sammen, det de har skrevet. Filmene Harry Potter er baseret på bøgerne Harry Potter, og ikke efter ”fundet på fantasi af dem der har lavet filmene”. I vil have hygge og Hogwarts? Jamen så se de andre Harry Potter film, for i 7’eren er det ikke lykke og glæde alt sammen. Selvfølig skal man ikke tage små børn ind og se den, det er en magisk krig, og en kamp med Harry Potter vs. Voldemort.
Den er næsten som bogen, og hvis I anmeldere ikke har set nogle af de andre Harry Potter film, eller læst bøgerne, så tag og find en anden film at anmelde.
Der er mange, som finder at HP 5 og 6 ikke er helt som bøgerne (som er rigtigt), og så nu klager man nærmest over at HP 7 part 1 er som bogen. Der er nok en grund til, at man har valgt at dele 7’eren op. AT FÅ SÅ MANGE DETALJER MED FRA BOGEN SOM MULIGT!! Det er nok også det os andre, som kan lide filmene eller bøgerne, ønsker skal ske. Især i den sidste.
I skriver også at det er svært at finde rundt i filmen? Jamen man skal da ikke bare sætte sig i biografen og se 7’eren part 1, uden end den at havde set de andre film, eller havde læst bøgerne.
Jeg ser ikke en eller anden film der måske er nummer fire ud af fem, uden at havde set de andre tre først. Det er da logisk så, at man ikke vil kunne finde rundt?!
Jeg giver den 6 ud af 6 stjerne! (:

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(9)
Stem ned!
(1)
XxMuLleR picture
XxMuLleR
6 kommentarer

hmm

21.11.2010 - 20:49

undskyld mig men hvem siger at den brede befolkning ikke bare har mega dårlig smag?
der er en masse af jer her på sitet der har kritiseret krittikerne, men deres stemme tæller vel som en persons stemme selvom de er andmeldere?. og ja nogle af dem virker som om de lige er vandret over grænsen fra tyskland og regner med vi forstår deres sprog men for at være ærlig syntes jeg flere af jer, som har kommentere, er slemmere fordi i ikke kommer med andre argumenter end "jeg er en ægte hp fan og jeg kunne lide den." eller "gaaaal hvor var den god fordi harry potter ikk længere er lille!".
jeg mener personligt at den nye instruktør (kan ikk huske navnet) har rettet en del op på serien med 6eren og 7eren for selvom han har taget sig lidt for mange friheder så leverer han en film med helhed. i 3-5 manglede der utroligt meget og de løse ender blev aldrig lukket af mere end et par extra speciel effects. hvorimod de to sidste har været mere stemningfyldte og flotte i deres helhed. når dét så er sagt (nu kommer det negative) er de to sidste film rykket endnu længere stilmæssigt væk fra udgangspunket og bøgerne. jeg siger ikke at de første to film var godfather standard men de slår stadig hver af deres efterfølgere med flere breddegrader. bortset fra døden af den eneste rigtige dumbledore, richard harris, har der ingen grund været til at ændre på filmens stil, struktur og indhold i så stort et omfang. 7eren er ligesom 6eren underholdene og utroligt flot lavet men der er ingen harry potter stemning over det mere. mussikken er ændret, kostumerne er ændret, historien er ændret og det virker, efter min mening, på ingen måde. j. k. rowling(<3) har lavet tilstrækkeligt med stemning i dialogerne. behøver vi at blive bombet med billige filmtricks og overdreven stemningsmusik? skuespillerne kan deres kram og jeg ser ingen grund til at fokus skal flyttes fra malfoy's følelser til en travl motorvej med en magisk kamp på.

dengang de første film kom i biograferne blev jeg gladeligt overrasket og hvad der dengang så ud som en episk serie af film er desværre ikke andet end titanic som forsøger at redde sine overlevende. serien står nu ikke til at blive mere end en spoiler for eventuelle remakes af rowlings genialle univers. efter min mening bør skylden ligges på warner brothers. et firma kan ikke starte produktionen af en af verdens mest exeptionelle og komplekse fortællinger nogensinde. warners brothers købte patenten og gik i fuld sving for pengenes skyld. hvis man sætter det op mod en film som ringenes herre hvor jackson selv besluttede sig for at lave filmene så blegner harry potter og ringenes herre står tilbage som en klassiker selvom historierne og universerne er ligevægtige. mit håb er at en af de mange harry potter fans verden over en dag for mulighed for at lave serien forfra, og at denne fan er klog nok til at gennemskue hvordan det burde gøres. den som er prøvet af warner brothers virkede i hvert fald ikke.
tak til jer der gad læse med. håber i kunne bruge det til noget og ikke føler jer trådt på. hilsen claus

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(4)
Stem ned!
(1)
Claus picture
Claus
9 kommentarer

kun et ord

21.11.2010 - 15:06
Pernille Potter picture
Pernille Potter
15 kommentarer

Dyster og vellavet, men til tider langtrukken

21.11.2010 - 10:35

Jeg var godt underholdt og der var nogle uhyggelige sekvenser. Dog var filmen lidt langtrukken til tider, hvor jeg sad og ønskede de ville have trykket lidt mere på speederen og skåret unødvendige sekvenser væk. Et eksempel er hvor Harry byder Hermione op til dans i teltet, hvor de iøvrigt opholder sig aaaaaalt for længe. Akavet og unødvendig scene.
Men OK film, som godt kunne have være skåret 20 minutter ned. Jeg er enig med de fleste anmeldere mht niveauet af filmen. Men glimrende at de mange fans er glade. :-)

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(2)
Stem ned!
(2)
Anonym picture
Lasse
1 kommentar

Der er en pointe.

20.11.2010 - 16:15

Jeg kan udmærket godt se anmeldernes pointe i, ikke at give den 6/5 ud af 6, om de så har læst bøgerne eller ej. Fordi der er rigtig mange ting der ikke bliver forklaret i filmen, eller som man siger; "man skulle have læst bøgerne". Men problemet med dét argument er, at det er en film og ikke en bog.

En film skal forstås. Af alle. Ikke bare af dem som har læst bogen. Hvad er pointen med at lave en film, der alligevel kun kan forstås af dem som har læst bøgerne? Det er ikke livsnødvendigt for mig at se filmene, fordi jeg ved allerede hvad der er sket i de tidligere film, sker i del 1, og vil ske i del 2.

Jeg så filmen med min mor og min papfar. Min mor elskede den mindst ligeså meget som jeg gjorde, for hun er også ret vild med Harry Potter. Men min papfar?
"Der skete ingenting, det eneste de gør er at gå, teleportere lidt, gå, gå og mere topnederen gå-ning!" Og er det ikke meningen at han også skulle have forstået den?

Hvad der irriterer mig grænseløst dog er hvor skuffede anmelderne er over, at filmen ikke foregår på Hogwarts. + At magien og hyggen mangler.

"De første films hyggelige uhygge savnes her, hvor trygheden og fællesskabet på Hogwarts er væk og filmen - uden troldmandsskoles fast ramme..." - Birgitte Grue

"...nærmer sig en form for realisme, der gør den mindre eventyrlig og mere barsk og brutal." - Ebbe Iversen

Let me sum it up:

1. Det er ikke en børnefilm. Voldemort har overtaget hele magiverdenen og slår alt og alle ihjel; spædbørn (husk på at Voldemort rent faktisk forsøgte at slå en 1-årig ihjel), unge, voksne og ældre, også selvom de er på hans side. Det er ikke specielt hyggeligt.

2. Har I misset den handling som rent faktisk bliver forklaret? Voldemorts mål nr. 1 er at slå Harry Potter ihjel, korrekt? Han har overtaget Ministeriet OG Hogwarts hvor 2 dødsgardister er offentligt ansat lærere og hvor Voldemorts højre hånd, Severus Snape, er rektor. Hvad tror I ville ske hvis Harry Potter lige pludselig dukkede op med sin ugle og sagde Hokus Pokus? Ikke noget børnevenligt lille puslespil og et vinglas med pels på, tror I?

De her bøger er nok en af verdens mest kendte og populære bøgeri moderne tid. Der er med til den her handling end bare magi. Vi vokser med Harry Potter fra da han er en beskeden og uvidende 11-årig til han er 17 år gammel og er udvalgt til at slå en diktator-agtig slangehyprid ihjel. Det er ikke Peter Plys det her, og det vil det aldrig blive.

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(29)
Stem ned!
(3)
Penginonium picture
Penginonium
6 kommentarer

Til Birgitte Grue fra BT

20.11.2010 - 13:27

Hvis du nu havde læst bøgerne eller bare kunne forstå filmenes udvikling. så ville din post som anmelder på denne film havde været meget bedre.
Faktisk skulle du nok slet ikke havde været sendt ind som andmelder til denne film hvis du tydeligvis ikke forstår universet.
måske du skulle holde dig til Narnia eller far til fire hvis du gerne vil anmelde hyggelige børnefilm

Vurdér anmeldelsen
Stem op!
(14)
Stem ned!
(3)
Emilie picture
Emilie
1 kommentar

Din kommentar

Glemt‌ adgangskode?
Er du ikke medlem?
Opret Profil
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse

Brugernes top 10

Anmeldernes top 10