”Det kan tage to eller tre måneder at putte pels på én karakter”

Holdet bag 'Ice Age 3' fortæller hvordan man animerer.
Billede
Ligesom de to første Ice Age-film er Ice Age 3: Dinosaurerne kommer animeret ved hjælp af digital computerteknologi, dog med nye tiltag og påfund.

For at få en lille scene til at fungere skal der først laves en todimensionel skitse, derefter en tredimensionel skitse, så en malet skitse og sidst en færdig 3D-animation.

Et hold på 360 mennesker fra animationsfilmselskabet Blue Sky Studios har tilsammen skabt filmens endelige magi. Tre af dem har fortalt kino.dk om sit arbejde.

At designe en karakter
Peter de Sève, som har arbejdet på alle tre 'Ice Age'-film er chefkarakterdesigner:

Mit job er at finde ud af, hvordan karaktererne skal se ud. Jeg begynder meget tidligt ved at få manuskriptet, som giver mig en fornemmelse af personlighederne, og hvilken form for dyr, forfatterne vil have.”

Et eksempel er den nye karakter Buck:
Han bor i dinosaurernes verden, og han er blevet lidt skør, fordi han har boet der alene i junglen i lang tid, så jeg har skabt en meget intens, vanvittig væsel. Han ser ud, som om han har været en hel masse igennem. Han kunne ikke have en klap for øjet lavet af stof, så jeg gav ham et blad i stedet. Jeg ville udnytte, at han var en væsel med en lang krop, så jeg tegnede ham, så han kunne bøje og vende på absurde måder,” fortæller Peter de Sève.

Om Scrats nye store kærlighed, Scratteline, siger han følgende:
Hun er mere udviklet end Scrat, en lille smule klogere, og hun er smuk. Det er en fornøjelse at se animatorerne tage imod karakteristikkerne, som jeg giver dyrene, og så kan jeg seks måneder senere se, at de er levende og trækker vejret, mens de gør alle de der skøre ting.”

At forme en karakter
Micael DeFeo er Blue Skys chefskulptør. Om sin funktion forklarer han:

Vi definerer en stor del af karakterernes personlighed gennem modeller af ler. Jeg laver disse modeller i starten af designprocessen, før selve produktionen begynder. Vi tager tegningerne af hovedkaraktererne og omdanner dem fra 2D til 3D. Disse skulpturer bliver scannet i en computer og virker som en 3D-skabelon for computermodellerne, som er næste proces.”

Det spændende ved ’Ice Age 3’ var ifølge Micael DeFeo at:
Denne film er den mest kunstnerisk ambitiøse indtil videre. Den markerer den første gang, vi har brugt mere digitale skulptørredskaber på computeren, hvilket giver os muligheden for at lave flere detaljer og gøre alting hurtigere.”

At pelse en karakter
I en anden afdeling sidder Sheldon Chow foran en computerskærm. Han er teknisk instruktør med ansvar for pels.

Ja, du læste rigtigt, der skal en fuldtidsansat, veluddannet tekniker til at animere de lodne væsners pels.

Chow forklarer hvorfor:
Det kan tage to eller tre måneder at putte pels på én karakter. Manny og Ellie tog meget længere tid – seks måneder for at være præcis. Manny har over to millioner hår. Hvert enkelt hår skal udregnes og skal se naturligt ud, så det ikke skyder ud over det hele. Når du skaber pelsen stritter den til at begynde med ud og du må forme den, så den ligner noget velkendt - det er som at klippe en hæk. De sidste par år har vi lært at få pelsen til at se meget blødere ud.”

Læs hele artiklen i kino.dk-magasinet og se skitser af Scrats udvikling fra todimensionel til 3D.

Af Daniel Bentien