Batmans renæssance

Christopher Nolans ’Batman Begins’ fra 2005 var akut førstehjælp til en døende filmserie pga. den håbløse ’Batman & Robin’ fra 1997.
Billede
Med ’Batman Begins’ vækkede Christopher Nolan atter figuren til live i kraft af en seriøs og mørk Batman.

De farverige kostumer og tåbelige one-liners (Mr. Freeze: ”You're not sending me to the cooler!”) fra ’Batman & Robin’ blev erstattet med et univers, der faktisk var cool og endda meningsfuldt på samme tid.

Tonen i ’The Dark Knight’ er intakt og med tilføjelsen af afdøde Heath Ledgers fremragende portræt af The Joker, har man skabt en superheltefilm der, ganske uvant for genren, formentlig går over i filmhistorien som et sandt mesterværk.

Film om maskerede helte baseret på tegneserier har ellers ikke været decideret kompleks underholdning.

Hverken Superman, X-Men eller Spider-Man har formået at tilbyde andet end den sædvanlige snak om ansvar, ensomhed og forpligtelse, og de seneste film om Hulk og Iron Man er uden kant på det tematiske niveau.

’The Dark Knight’ er anderledes og et eksempel på en fuldblods superheltefilm som på fornemmeste vis blander action og meningsfuld handling, så både anmeldere og publikum er begejstrede.

Christopher Nolans mere personlige tilgang til det velkendte univers har givet filmene styrke, og hans Batman-film er mere i familie med fïlm som 'V for Vendetta' end Joel Schumachers Batman-film fra 90'erne.

Film om superhelte er generelt på vej til at blive mørkere og med den kommende ’Watchmen’ - hvis politisk tvetydige dagsorden får Spider-Mans moralske kvaler til at fremstå trivielle og tandløse – ser genrens fremtid lysere ud end nogensinde før.

Læs mere om The Dark Knight, se traileren og læs anmeldelser her.

NB: Som noget nyt vises 'The Dark Knight' også i Imperial fredag og lørdag midnat kl. 00.45!

Af Søren Søndergaard