Sælgeren

Tilladt for børn over 11 år
Filmen har en gennemgående trykket stemning. Der er flere scener med bekymrede og til tider grædende personer. Der forekommer også scener med voldsomt indhold: Mennesker i håndgemæng skubber til hinanden. En person giver en anden en lussing. En person med blodigt ansigt får sine flænger syet på hospitalet. Et menneske får et hjerteanfald og synker sammen og dør i en trappeopgang. Da det voldsomme imidlertid ikke er så omfattende og udpenslet, vurderes det, at filmen kun vil kunne virke skræmmende på de yngste i aldersgruppen 7-11 år. Filmen får derfor en 11-årsgrænse.

Se mere på medierådet.dk
Premiere: 
06.04.2017
Originaltitel: 
Forushande
Genre: 
Spilletid: 
2 timer 5 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
Versioner: se alle
2D, Filmperler
4.9
4.7
VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (80 votes)

Resumé

I filmen 'Sælgeren' bor Emad og Rana i Teheran. Han er lærer, og sammen er de med i en teatertrup.

Parret bor i en lejlighed, som de desværre bliver nødt til at forlade. De bliver dog tilbudt en anden bolig af en kollega, men i deres nye hjem sker et overfald med relation til den tidligere lejer.

Overfaldet forandrer alt for Emad og Rana, og deres relationer til hinanden og omverdenen udfordres dramatisk.

Asghar Farhadi står bag det Oscar-vindende drama Nader og Simin - en separation fra 2011. 'Sælgeren' modtog ligeledes en Oscar for Bedste udenlandske film.

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Især filmens sidste del er overraskende, foruroligende og så hamrende velfortalt, at den bliver siddende i kroppen." (Louise Kidde Sauntved)

  • Jyllands-Posten

    "... [til slut] løfter filmen sig til det, der er højere end noget drama: til tragedie. Her strammer manuskriptet til, så man knuges." (Johs. H. Christensen)

  • Politiken

    "Iranske filmskabere kommunikerer subtilt, og det gælder også en suspense-orienteret instruktør som Farhadi." (Kim Skotte)

  • Weekendavisen

    "'Sælgeren' er uhyre seværdig, men den overgør sine pointer og giver mandens forurettelse for megen opmærksomhed." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

Ingeuser/319332

Velfortalt drama med alle de store temaer kærlighed, "tilfældet, ære, skam, skyld, hævn og tilgivelse på en helt anderledes måde end vi er vant til fra holywood. Se den!

Stem op!
2
Stem ned!
-2
(reset)
Robabeh

Instruktøren AF er en fantastisk historiefortæller og formidler historien på en meget intellegent måde hvilket rørt mig rigtig meget. Kombination af teater stykket " Dead of a Salesman" og det der i virkeligheden sker i filmen er meget interressant.
En film jeg absolut anbefalder.

Stem op!
1
Stem ned!
-1
(reset)
Farshaduser/432532

I et land som Iran, hvor instruktører ikke har frie hænder til at udtrykke sig, er de nødsaget til at anvende metafoer for at bringe deres budskaber. Asghar Farhadi er en mester i denne sammenhæng.
Filmen starter med at boligen, hvor Emad og Rana bor i er ved at styrte sammen.
Dette symboliser landets og specielt præstestyres fundament, der er ved at styrte i grus, ikke mindst moralsk set.

Til trods for fire årtiers moralske prædikener, anstrengelser og afstraffelser har landet aldrig været i så stort moralsk forfald som nu. Og dette i et land, hvor moral og anstændighed i højere grad end islamiske love og regler har bundet befolkningen sammen, hvilket er en kæmpe udfordring for samfundet.
Asghar Farhadi zoomer sit kamera ind på et betydningsfuld og ømt område.

Stem op!
5
Stem ned!
0
(reset)
Trine

Smuk og barsk film. Hvad er egentlig det rigtige at gøre i jagten på retfærdighed - hvor langt skal man gå? Hvem gavner egentlig hævn.

Stem op!
2
Stem ned!
-1
(reset)
Maj-Brittuser/682378

Syntes det er en god film og god sammensætning. En stærk og lidt barsk film... skal ses igen..

Stem op!
1
Stem ned!
-1
(reset)
Mads

Denne instruktør forstår virkeligt hvordan man fortæller historier i film. Og ligesom med Nader og Simin - en separation fortæller her en der er topkarakterværd!

Stem op!
2
Stem ned!
-1
(reset)
Erik

Regner med at skulle se den her i weekenden. Det lyder lovende.

Stem op!
2
Stem ned!
-2
(reset)
S. Rico

Ægteparret Emad og Rana bliver tvunget til at flytte pga. en bygningsskade. Deres nye lejlighed har tidligere været udlejet til en prostitueret, og en dag hvor konen Rana er alene hjemme, får hun et uventet og meget ubehageligt besøg. Vi ser ikke, hvad der sker, og Rana vil heller ikke fortælle sin mand om det - og slet ikke tilkalde politiet. Så hvad gør Emad? Ja, han begynder at lege detektiv og prøver selv at finde den ubudne gæst via en række efterladte spor.

Det kommer der en interessant moralsk selvtægtshistorie ud af. Samtidig giver filmen masser af indsigt i dagliglivet i det moderne Iran, samt afdæmpede politiske budskaber om kvindernes plads i samfundet.

Titlen The Salesman skyldes, at ægteparret i deres fritid arbejder i et teater, hvor de opfører teaterstykket ”Death of a Salesman”. Emad spiller sælgeren, og Rana hans kone i stykket. Hvis man kender handlingen i Death of a Salesman, så er der en del symbolik og referencer at hente her. Men kender man ikke Death of a Salesman, så kan det godt være en udfordring at finde meningen i en del af scenerne.

Stem op!
3
Stem ned!
-1
(reset)

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter