Nocturnal Animals

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en mørk, trist og konfliktfyldt grundstemning, og hovedpersonerne skildres gennemgående som tyngede mennesker, hvis tilværelse er præget af sorg og håbløshed. Der er flere langvarige voldsscener, hvor mennesker trues, gøres ondt og slås ihjel. I én meget lang og angstfyldt scene tages en familie til fange, de overfaldes, mor og datter trues med voldtægt og bliver mod deres vilje skilt fra faren, og man ser bl.a. en ung pige som skriger i desperation og panik på bagsædet af en bil. I en anden scene kommer en hovedperson slemt til skade, og man ser ham ligge med et blodigt ansigt og det ene øje ødelagt. Hertil kommer adskillige scener, hvor man ser døde mennesker. Det vurderes, at filmen kan virke skræmmende på de yngste børn i aldersgruppen 11-15, og den får derfor en 15års-grænse.

Se mere på medierådet.dk
Premiere: 
05.01.2017
Originaltitel: 
Nocturnal Animals
Genre: 
Spilletid: 
1 time 56 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
Versioner: se alle
2D, Babybio, Seniorbio
4.5
4.7
Din bedømmelse: Ingen (163 stemmer)

Buzz-o-meter

Resumé

'Nocturnal Animals' handler om Susan Morrow, en succesrig men ulykkelig galleriejer.

Ægteskabet med den flotte, fjerne forretningsmand Hutton er køligt og uden kærlighed. En dag modtager Susan en roman, der er skrevet af hendes eksmand, Tony, som hun forlod 20 år tidligere, og bogen er en voldsom fortælling om en brutal gerning, der fører til nådesløs hævn.

Selvom Susan ser romanen som en besk kommentar til deres tidligere ægteskab, kan hun ikke lægge den fra sig og kommer tættere og tættere på den uundgåelige, udslettende slutning.

Der er tale om et drama med thriller-elementer baseret på romanen 'Tony and Susan' af Austin Wright, men som også henter inspiration hos Alfred Hitchcock og David Lynch. Modeskaberen Tom Ford har både skrevet manuskriptet og instrueret, og det er hans første film siden den roste A Single Man fra 2009.

'Nocturnal Animals' blander kunstfilm med et basalt hævnplot, hvilket understreges yderligere, idet dele af filmens handling foregår i det støvede Texas, der står som stærk kontrast til de rene linjer i Susans hjem.

Michael Shannon har modtaget en Oscar-nominering for sin rolle som Bobby Andes. (copyright: kino.dk)

Mediernes anmeldelser

  • Berlingske

    Berlingske

    4

    "... både Amy Adams og Jake Gyllenhaal er overbevisende ..." (Jeppe Krogsgaard Christensen)

  • BT

    BT

    4

    "... selvom dramaet er intenst [...], så formår Ford at bibeholde en sær, men samtidig fascinerende distance til sine figurer. Således emmer det hele lidt af billedskøn isolation." (Henning Høeg)

  • Ekstra Bladet

    Ekstra Bladet

    4

    "Ford jonglerer elegant med de tre lag fortællinger, og hvert eneste billede er en udsøgt og gennemtænkt nydelse." (Henrik Queitsch)

  • Filmland P1

    6

    "'Nocturnal Animals' er både lækker overflade og dybsindigt indhold." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    Jyllands-Posten

    5

    "... 'Nocturnal Animals' vækker mindelser om både Hitchcock, David Lynch og David Cronenberg." (Nanna Frank Rasmussen)

  • Politiken

    Politiken

    5

    "Klipningen demonstrerer overlegent, hvordan vi på et splitsekund kan zappes fra én virkelighed og ind i det andet fiktionslags dragende gru." (Katrine Hornstrup Yde)

  • Weekendavisen

    Weekendavisen

    "Her leverer [Tom Ford] et smukt stykke sanselig neo-noir, der et stykke af vejen deler terræn og virkemidler med David Lynch." (Bo Green Jensen)

Wayne picture
Wayne 6 uger siden

Stilstudie i rødt.

4

Jeg er kæmpe fan at Tom Ford's første film A Single Man, som også var et vildt stilstudie - og som burde have givet Colin Firth en Oscar, istedet gik den til Jeff Bridges - for nu var det hans tur, og så endte Firth at få den som en slags kompensation i Kongens store tale året efter (det var min opfattelse).

Derfor var forventningerne også sat højt, til hans længe ventede anden film.

Som sagt, så er Tom Ford en stor kunstner - som virkelig kæler for hver enkelt frame, i alt han laver. Alene starten med de skvulpende nøgne kvinder er betagende at se på, uden det på nogen måde virker vulgært. Desværre var jeg ikke særligt fascineret af det kolde grå univers som blev skabt omkring Susan Morrow (Amy Adams) - som mindede betænkeligt om Fifty Shades of Grey. Det røde hår mod den grå baggrund, flot men også alt for klinisk for min smag.

Tom Ford er bøsse, hvilket måske havde være irrelevant info - hvis det ikke lige var fordi han i denne film benytter enhver mulighed for at flashe sine holdninger til netop det. Selvom A Single Man bestemt også handlede om homoseksualitet - så var den langt mere nuanceret lavet.

Kvinderne bliver fremstillet som kyniske bitches, som udelukkende tænker på cool cash og social sikkerhed, frem for kærlighed - og den type ville vores forfatterspire Edward Sheffield (Jake Gyllenhaal) næppe have nærmet sig i virkeligheden.

Den indlagte thriller, som skaber spændingen, vises selvfølgelig som Susan Morrows billeder af historien - og vinklen med at vise en "virkelighed", med en indlagt historie er selvfølgelig det mest interessante ved filmen. Grebet bliver ofte brugt i mindre lødige film, til at vise hovedpersonens fantasier. Men her fungere det rigtigt godt som en føljeton, som man er nødt til at se videre på.

Jake Gyllenhaal spiller på sit normale høje niveau, og filmen løftes af et par pragtpræstationer af Aaron Taylor-Johnson (Kick-Ass) og Michael Shannon (den mand er genial).

Alt i alt var det kun spændingen ved den indlagte historie, som drev filmen frem for mig - jeg fik aldrig sympati for Susan Morrow, og var egentlig helt ligeglad med hendes fortælling.

7/10

S. Rico picture
S. Rico 7 uger siden

Hold øjnene åbne

5

Det her er en ret vild film! Ved første øjekast er det en simpel fortælling om den rige Susan, der modtager et udkast til en roman fra hendes ekskæreste, Edward. Mens hun læser bogen, ser vi bogens handling udspille sig, og vi ser samtidig flashbacks, der viser hvordan Susan og Edward mødte hinanden for 20 år siden, og som forklarer hvorfor de senere gik fra hinanden igen.

Historien er dog meget mere kompleks end som så, og nøglen til det ligger i bogens handlingsforløb. Til at starte med kunne man tro, at bogens historie er en gengivelse af noget Susan og Edward oplevede sammen. Men man finder snart ud af, at Edwards roman er fyldt med symbolske karakterer og handlinger. Eftersom det er Susan der læser bogen, så ser vi også bogens karakterer set med hendes øjne. Og set med hendes øjne, så er bogens hovedperson Tony lig med hendes ekskæreste Edward (spilles begge af Jake Gyllenhaal). Men vi får flere hints gennem filmen på, at Tony måske i virkligheden symboliserer Susan selv. Og at Tony’s kone og datter symboliserer Edward og det barn, som de aldrig fik sammen.

Det kan også være, at det hele foregår i hovedet på Susan. Vi ser slet ikke Edward i nutiden, og Susan ser hallucinationer på en mobiltelefon. Så hvem ved, måske har hun selv skrevet bogen, måske er der endda slet ingen bog...

Der er til gengæld ingen tvivl om, at temaet er hævn. Men herudover er der masser af stof til eftertanke og fortolkninger. Jeg kunne i hvert fald ikke få filmen ud af hovedet resten af aftenen og dagen efter. Og det er med sikkerhed en film, der skal ses flere gange.

Hvis du er ligeglad med fortolkninger og hellere bare vil se en god spændingsfilm, så kan filmen også nydes som sådan. For den historie, som udspiller sig i Edwards roman er i sig selv en super spændende krimi actionfilm fra de støvede veje i Texas.

Nikolaj picture
Nikolaj 9 uger siden

Flot og kreativ film!

5

3 historier flettet sammen i en, det er fornemt, flot og rigtig spændende. Jeg fandt den måske knap så fascinerende, som så mange andre synes. Men spændingen, stilen og skuespillerne er i høj klasse.

Den får 5 stjerner herfra!

Julie picture
Julie 10 uger siden

Enestående smuk

4

Når du forlader biografen, vil denne film stadig sidde i kroppen, hele vejen hjem. Man tvivler på realitet og fiktion og jeg håbede inderligt filmen havde fortsat, bare lidt længere! Jeg var underholdt, men måtte også holdte vejret flere gange. Utrolig smukke mørke, dystre farver og fantastiske skuespillere.

Jeg har virkelig fået lyst til at fordybe mig i bogen nu, som jeg ikke kendte på forhånd. En enestående filmoplevelse, men måske ikke sådan en film jeg bare må se igen og igen.

Håber snart Tom Ford kaster sig over endnu et filmprojekt!

Nils picture
Nils 11 uger siden

Nogle dybt god-nat-dyr …

3

Susan, som er et rigtigt natdyr, bestyrer et kunstgalleri af den avancerede og men meget populære slags. Så meget ved vi allerede efter titelsekvensen i Nocturnal Animals. Susan er gift på 20. år med den noget glatte, og ikke særligt succesfulde Hutton Morrow, som vistnok har noget kørende med en eller flere andre kvinder. En dag modtager Susan en roman, som hendes tidligere mand Edward har skrevet. Romanen er stort set klar til udgivelse, men af ikke helt klare årsager, vil han gerne have sin tidligere kone til at gennemlæse den, før han udgiver den. Da Susans mand er taget til New York på “forretningsrejse”, beslutter Susan sig for at give sig i kast med bogen. Susan er ikke nået ret mange sider ind i romanen, før end hun er blevet opslugt af den foruroligende historie …

Nocturnal Animals er nærmest en historie i en historie i en historie! Der bliver sprunget let, elegant og ofte mellem de forskellige historier og i tiden. Da der samtidig er et vist sammenfald mellem personerne historierne imellem, kan man godt undervejs miste orienteringen en smule. Men det er dog ikke værre end som så. Her er mit spørgsmål så, har instruktøren Tom Ford lavet en lettere underlig historie blot for underlighedens skyld? Eller er der en dybere mening den tre lags-dybe historie? Der må næsten være et eller andet jeg har misset! Nogle “skjulte” symboler i kunstværkerne i Susans galleri måske? Jeg ved det ikke, men jeg er sikker på at en dygtig psykolog kan få noget mere ud af historien end jeg umiddelbart kan. At Susan ikke er nogen lykkelig person er åbenbart, men hvorfor, hvordan og hvorledes, kan jeg ikke gennemskue. Måske jeg burde se filmen igen … det er jeg så ikke sikker på at jeg orker lige med det første ;)

Egentlig synes jeg at Amy Adams, som vi jo senest så i den glimrende Arrival, også leverer en fin præsentation her. Hun er en meget cool, grænsende til decideret kold, og egentlig ikke uinteressant kvinde. Jake Gyllehaal, som leverede en fantastisk præsentation i Nightcrawler, fungerer også fint i sin dobbeltrolle, både som Susans tidligere mand og som en af karakterererne, i hvert tilfælde som Susan læser bogen, i hans roman. Fælles for dem begge, og faktisk hele det øvrige cast, er dog at de virker sært distancerede overfor de ting de oplever … Igen, det kan være at forfatteren af Nocturnal Animals Austin Wright og manuskriptforfatteren, som interessant nok også er instruktøren Tom Ford, har en dybere og lettere højpandet intellektuel idé med dette. Som så igen går over mit hoved :)

Filmen er godt klippet sammen. Det er uden de store falbelader, og samtidig lavet på en måde hvor man ikke bliver irriteret af de konstante spring i historie/virkeligheder og tid. En ting som generede mine øren en kende var, at sound tracket var reduceret til et par spredte, men afdæmpede violinriff, med MEGET langt imellem. Altså, der er lange perioder af filmen hvor der er nærmest dødsensstille, på den absolut ufede måde. En larmende stilhed, kan man sige, som i det her tilfælde var medvirkende til at Nocturnal Animals faldt lidt sammen for mig.

Som antydet, er jeg slet ikke oppe at ringe over Nocturnal Animals i samme grad som mange andre anmeldere. Alligevel går de knap 120 minutter okay hurtigt, så måske rammer filmen et eller andet i min underbevidsthed, som jeg endnu ikke kan sætte ord på hvad er :D Filmens stemning og skuespillet er glimrende, men jeg sad alligevel i biografsalen og manglede et eller andet “forløsende”! Nocturnal Animals får tre fine stjerner.

blog.nilsbuch.dk

Niclas Dalby picture
Niclas Dalby 11 uger siden

Natdyrets fortid

5

Tom Ford er bedst kendt som designer for Gucci, da han i 1990 næsten på ene hånd formåede at redde designerbrandet fra at gå bankerot. Dawn Mello hyrede den i dag 55-årige gamle amerikaner, der i 14 år ved med til at bringe Gucci tilbage på verdenskortet med en imponerende stime af designertøj for både mænd og kvinder. Grundet uenigheder med Pinault Printemps Redoute forlod Ford Gucci og startede sit eget mærke, opkaldt efter sig selv, i 2006. Inden da havde han dog også travlt med noget andet, da han året inden annoncerede sit eget filmselskab Fade to Black og i 2009 instruerede han den anmelderroste film A Single Man, der var en filmatiseringen af Christopher Isherwoods novelle af samme navn. Det var en imponerende debut for Ford, der chokerede alle ved at instruere et medrivende drama med blandt andre Colin Firth og Julianne More i hovedrollerne. Syv år senere er han tilbage med sin blot anden spillefilm, en film, der ikke blot er et velskrevet og imponerende drama, men indeholder temaer og elementer så dybe og talrige, at man bliver nødt til at se filmen flere gange for at få det hele med.
Nocturnal Animals er baseret på Austin Wright's novelle Tony and Susan fra 1993 og er dybest set en psykologisk neo-noir thriller, hvor det menneskelige sind, dets nærmest sygelige trang for accept og tilgivelse samt hævn bliver sat under luppen og lad det være sagt med det samme, Nocturnal Animals er én af de bedste i sin genre i lang tid.

I filmen følger vi Amy Adams karakter, Susan Morrow, der er en velhavende og kendt galleriejer, der dog må se sig slået af tidens tand. Forretningen går tilbage og det samme gør kærlighedslivet hvilket resulterer i en følelse af isolation. En dag får hun tilsendt en bog med posten skrevet af hendes eksmand og historien beskrevet i den rammer Morrow på et personligt plan, da den drager paralleller med hendes fortid og det forhold, de havde sammen. Hun tager derfor historien som et nærmest symbolsk hævntogt af Edward, spillet af Jake Gyllenhaal, men bliver samtidig draget så meget af den, at hun ikke kan slippe den igen.
Som skrevet tidligere er filmen en psykologisk thriller med neo-noir elementer, hvilket nok skal skræmme flere væk, da Tom Ford virkelig formår at bryde genregrænser. Stilen er hverken ny eller original i den forstand, at den er fragmenteret, så vi følger flere tidsperioder på samme tid - det den dog formår er at bryde almindelige klicheer, som thriller genren desværre er faldet i de seneste år. Dette gøres blandt andet ved at fortælle historien ikke blot fragmenteret, men forskudt og tematiseret, så det kan være svært at finde ud af, hvor vi helt præcis er i forhold til hinanden. Dette er dog ikke noget negativt, da det er den stil filmen hele tiden er sat op til og derved ikke introduceres lige pludselig. Historien holder sig åben for fortolkning, men aldrig så meget, at man helt mister grebet af hvad den egentlig prøver at fortælle, hvilket skyldes eminent instruktørarbejde af Tom Ford, der hele tiden har en rød tråd og en mening med hver eneste scene.
Om det er denne rolle, der giver Amy Adams en Oscar-nominering er svær at vide, men uanset hvad fortjener hun det for rollen som Susan Morrow. Hendes karakter er indbegrebet af isolation, da hele hendes væsen er fanget af en begivenhed fra fortiden, som hun ikke kan undslippe. Hendes valg og personlighed har gjort, at hun føler en enorm skyldfølelse for sig selv og andre, men samtidig har konsekvenserne af dette gjort, at hun aldrig formår at opsøge syndsforladelse. Hun har solgt sin frihed for noget, hun dybest set frygtede ville ske for hende, men ikke kunne se komme. Det er en ekstrem kompleks karakter at skulle spille troværdig, men Amy Adams formår at gøre det til perfektion. På intet tidspunkt ser man Amy Adams som Amy Adams, da hun bliver karakteren og ikke blot spiller hende.
Ud over hende har vi også Jake Gyllenhaal, der i filmen spiller to roller. Han er, som altid, fantastisk og giver filmen en ekstra dybde, da hans karakter er hele grundlaget for Morrow's synd. Han fungerer som en katalysator gennem historien, da de valg, der bliver foretaget for og imod ham er med til at skabe de konsekvenser filmens temaer drejer sig om. Ud over ham finder vi også Michael Shannon, der næsten stjæler hele filmen i rollen som Bobby Andes, en aldrende politibetjent, der vil gøre alt for at hjælpe Edwards karakter i bogen.
Filmen er mørk og bruger ofte megen tid på enkelte scener, hvor især én scene med Edwards familie i bogen forbliver ved en hele aftenen. Tom Ford og ikke mindst scenografen Seamus McGarvey har plantet hints gennem hele filmen, der er med til at bryde låsen og derved forstå hvad det er filmen inderst inde prøver at fortælle, men det kræver et gensyn med den, da man første gang næsten bliver blæst tilbage af det imponerende skuespil og flotte fremvisning.

Nocturnal Animals er bestemt ikke en film for alle - det er en film, der formår at bryde grænser, hvilket genren og film generelt i dag har brug for. Tom Ford har med filmen skabt sig et imponerende navn ikke blot som designer, men som instruktør. Amy Adams har måske aldrig været bedre og det samme kan siges om Michael Shannon. Jake Gyllenhaal er eminent og det samme er folk som Aaron Taylor-Johnson, der spiller en ganske vigtig karakter i filmen.
Lydsiden er fantastisk, da musikken ikke blot forhøjer den intense stemningen, men bliver en karakter for sig selv. Komponisten Abel Korzeniowski har skabt en nærmest melodisk udgave af Mica Levi's Under The Skin soundtrack, så er man fan af mørke lyde og skarpe melodier har man noget at glæde sig til.
Filmen er til tider svær at følge med i og temaerne når ikke altid helt ud til seeren ved første øjekast, hvilket kan være med til at skabe et ganske snævert publikum. Nocturnal Animals er dog en af de slags film, der fortjener at blive set, så er man fan af film, der har tendens til at bryde grænser og ikke er bange for at virke original skal man endelig give den en chance.

HeavenOfHorror.dk picture
HeavenOfHorror.dk 11 uger siden

Grum psykologisk thriller

5

Du vil ikke kunne finde meget lys eller håb i Natdyr (Nocturnal Animals). Dette er en grum psykologisk thriller, hvor der hele tiden skrælles flere lag af både plot og karakterer. Det giver forståelse og indsigt til dig, som publikum, men det er en envejsbillet til mørket.

Anmeld selv filmen

Glemt‌ adgangskode?
Har du ikke en profil? Opret en profil.
Anonym picture
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse

Mest ventede Film