La La Land

Tilladt for alle
Filmen har en romantisk stemning, og indeholder ingen scener der vurderes at ville kunne virke skræmmende på børn.

Se mere på medierådet.dk
Premiere: 
23.02.2017
Originaltitel: 
La La Land
Genre: 
Spilletid: 
2 timer 8 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
Versioner: se alle
2D, IMAX 2D, Seniorbio, Strikkebio, Babybio

Billetter

Buzz-o-meter

Navne

 

Instruktør

Resumé

Musicalen ‘La La Land’ følger den drømmende jazzpianist Sebastian, og den aspirerende skuespillerinde Mia i Los Angeles.

Sebastians største ønske er at eje en gammeldags jazzklub, men det er sværere end som så, og Mia bliver gang på gang afvist til de auditions hun deltager i, så hun kan blive en stor stjerne.

Deres veje krydses, og den voksende kærlighed de har til hinanden udfordres af hver deres mål i livet, og de beslutninger de må tage for at opnå dem.

’La La Land’ er en hyldest til de gammeldags Hollywood-musicals som ‘Singin’ in the Rain’, hvor sang og dans har sin egen rolle. Filmen er instrueret af manden bag den Oscar-belønnede film  Whiplash, og er nomineret til hele 14 Oscars, som placerer den romantiske musical i toppen af nomineringer sammen med Titanic og 'All About Eve'. (copyright: kino.dk)

Niclas Dalby picture
Niclas Dalby 4 dage siden

Drømmenes Land

Er der noget smukkere end romantik vist på den rigtige måde? Det er en følelse og kunstform Hollywood har glemt de seneste år, da der ofte bliver fokuseret på overfladen for at inddrage dramatik frem for den reelle følelse og hvad det gør ved mennesker. Det er en euforisk fornemmelse, der var i fokus i mange år tilbage i 50’erne og en kunstform, der er nærmest umulig at gengive troværdigt, da vi alle kender følelsen – vi ved hvad det vil sige at være forelsket, finde sammen og måske endda få den lykkelige slutning og vi som seere stiller derfor ofte skarpt på film, der forsøger at genskabe denne tid i ens liv, hvor alt var en dans på roser, men også hvor det så sortest ud.
Musicals kan noget andre genrer ikke kan, da den bringer glæde og sorg ind i historien på en måde, som vi alle gerne vil reagere som, når vi finder “den eneste ene”. Gene Kelly og Fred Astaire var frontløberne i denne form og er man i tvivl om dette, skylder man sig selv at se Singin’ In The Rain og Funny Face, men vi har siden da aldrig haft en film, der kunne fange og gengive denne følelse på helt samme måde – jovist, vi har haft masser af romantiske film på programmet, men ikke nogen, der viser glæden som den føles og sorgen som den leves – og her kommer Damien Chazelle’s La La Land ind i billedet og vender skuden.
Den unge amerikanske instruktør gjorde sig for alvor kendt tilbage i 2014 med Whiplash, der vandt 3 Oscars og pt. befinder sig på 45-tyvende pladsen på IMDB’s 250 film. Der var derfor store forventninger til Chazelle’s næste projekt, men ingen havde nok forventet en musical på dette niveau. La La Land er ikke blot en moderne musical, men en tidsmaskine til de “gode gamle dage”, hvor koreografi, scenografi, musik, farver og energi betød noget for historien og drev den frem. Den er et kvantespring i den rigtige retning for hvordan ikke blot musicals skal laves, men hvordan kærlighed og drømme føles, fornemmes og udleves.

La La Land åbner ganske spektakulært, hvor vi allerede fra starten får en fornemmelse af hvor meget energi, der er brugt på detaljer, musik og ikke mindst følelsen af at være tilbage, hvor alt var godt. Vi befinder os i den travle L.A. trafik, hvor biler overhales af snegle og varmen smelter isen – pludselig bryder en ung kvinde ud i sang og ti sekunder senere har Chazelle fanget seeren med “Another Day of Sun”, hvor unge mennesker i farverigt tøj springer på biler, synger lungerne tomme og danser benene væk under hinanden. Alt føles nyt, smukt og unikt, men samtidig meget genkendeligt, for det er præcis den følelse af frihed og glæde, vi alle stræber efter. Chazelle formår ikke kun at vise stemmen, men kroppen og frihedens glæder, da scenografien ofte viser hele danserens krop, hvilket kun er med til at gøre hele scenariet større og mere vidunderligt.
Efter den grandiose åbning finder vi os selv i selskab med henholdsvis Ryan Gosling og Emma Stones karakterer; Sebastian og Mia. De stræber begge efter lykken og deres drømme, men befinder sig i hver deres ende af skalaen – de har dog én ting tilfælles: Deres kærlighed og passion til netop den drøm, de så gerne vil udleve. Sebastian, en ung pianist, drømmer om at åbne sin egen jazz-klub, da han ser genren dø omkring sig; En genre, der betyder alt for ham. Mia arbejder bag disken på en café, men drømmer om noget langt større, nemlig at slå igennem som skuespillerinde. Kærligheden for skuespil kommer fra familien og det stærke bånd hun har til drømmen gør udlevelsen svært for hende, da hun sjældent tror på egne evner. Som enhver anden god musical mødes deres veje og kærligheden kan begynde – for hvis der er noget Emma Stone og Ryan Gosling formår i denne film, så er det at vi tror på deres drømme, deres passion og den kærlighed, der langsomt opstår imellem dem. Første gang vi rigtigt ser dette er under en enestående flot step-scene med imponerende farver i baggrunden og den åbenlyse glæde, der stråler ud af deres bevægelser. Ligheder imellem dem begynder at komme til syne og det samme gør deres følelser for hinanden, men spørgsmålet er nu om denne kærlighed kan overleve deres passion for drømmene og målene i livet eller om den, som så mange gange før, falder sammen før den overhovedet er begyndt.
La La Land er som kunst på lærredet, hvor vi ikke kun får Sebastian og Mias historie og fantastiske sange, men bliver samtidig ramt af den ene farverige, energiske og fantasifulde scene efter den anden. Dans har aldrig virket så livligt og drømmende som i denne, hvor vi blandt andet ser vores hovedpersoner danse tæt blandt stjernerne, i komplet mørke med spotlight på ansigterne eller i snehvide landskaber kun overstrålet af tøjet og bevægelserne. Scenografien er så smuk som man kun kunne drømme om og især koreografien bringer karaktererne til live.

Kærlighed, musik, dans, glæde, sorg – følelser, fornemmelser og temaer vi alle kender til og det er derfor utrolig svært at gengive disse, så vi alle nikker genkendende til dem og drømmer os i karaktererne sko kun for at slippe for hverdagens travle liv, men Damien Chazelle formår at gøre dette til perfektion. La La Land er ikke kun en musical, men en historie om livets glæder, sorg, drømme og hvad man må give slip på for at opnå disse drømme. Den bruger tricks fra 50’erne og 60’erne og det føles som om man er trådt ind i en tidsmaskine for kun at opleve en energisk, farverig og helt igennem eventyrlig historie om to mennesker og deres drømme og følelser for hinanden. La La Land er her for at minde os om at film som disse stadig kan laves, men måske aldrig kommer til det igen

Wayne picture
Wayne 4 dage siden

Nostalgien længe leve.

Så fik jeg set det alt Oscarbuzzen har samlet sig om. Det kostede lige en tur til London og en sen forpremiere. Men den er bestemt værd at få et nærmere bekendtskab med.

Efter Damien Chazelle's fantastiske Whiplash, og de mange Oscarnomineringer (vanvittige 14) - så måtte det jo være en af årets absolutte filmiske højdepunkter.

Er den så det som alle sukker efter?

Det korte svar er ja. Men det er også det som Natholdet's vært Anders Breinholt ville kalde "Ananas i egen juice".

Ligesom Hollywood hyldede "The Artist" for at hylde Hollywood, og stumfilm genren - så hylder Hollywood denne gang "La la Land" for at hylde musical genren, tilsat dans - som i den grad hylder Hollywood.

Men hvor er det en fed rejse, at være med på - så glem det, og lad dig rive med på en fantastisk musikalsk oplevelse med musicalens sædvanlige op - og nedture. Inden det hele ender - som det nu ender.

Kan Ryan Gosling synge? Ja, gu kan han så - det er måske ikke som John Travolta i Grease, men det er perfekt afstemt til filmens melankolske tone. Og lur mig om han ikke også kan danse, og spille klaver - ellers er filmskaberne geniale til at maskere det.

Kan Emma Stone synge? Ja, og jeg tror hun løber med en Oscar for det - for man kan føle hun gør det, og man kan se hvad hun føler. Og danse, det kan hun i den grad også.

Handlingen? Det handler selvfølgelig om kærlighed - det handler også om Hollywoods mange skæbner. Både når det går skidt, og når det lykkes - for man skal jo som bekendt mange ting igennem, i et rigtigt eventyr - før det hele kan få den berømte happy end.

Om det også gør det her, skal ikke afsløres. Men for søren det er en stor musikalsk og visuel oplevelse. 14 nomineringer er mange, men vel ikke for mange. Jeg tror ikke den kommer til at slå rekorden for flest opnåede Oscars, for der er også andre film som bejler til dem.

Under alle omstændigheder, så er det den bedst producerede og spillede musical på film i mange år - og den fortjener sine 6 stjerner her, og 9/10 på en større skala.

Wayne picture
Wayne 1 uge siden

Årets Oscar støvsuger?

Det er ikke sikkert, den ender som årets film - men den kommer til at tage en del priser.

Chris picture
Chris 4 uger siden

Lad være med at bruge penge på at se den

Efter min mening en meget dårlig film. Historien er en kærlighedshistorie, men ikke særlig realistisk - selvom man ikke har et job i Hollywood, så klarer man sig udmærket økonomisk. Desuden mener jeg, de to (Stone og Gosling) er simpelthen såååå dårlige til at synge. Og musikken som de kalder for jazz er bare så dårlig - prøv bare at lytte til de klassiske jazz spiler fra de 50'ere så skal de nok høre forskellen. John Legend er den eneste god ting med filmen - han er en god skuespiller (i denne film) og kan synge. Ellers er den film desværre en prøvelse til lavet af Hollywood som ikke rigtig har nogle originale ideer mere. Slutproduktet er en dårlig kopi af en stor musik-era i USA og også en dårlig kopi af de klassiske kærlighedshistorier (filmen prøver flere gange at kopiere klassiske film fra de 40-50'er era - jeg vil ikke give spoilers). Efter min mening den eneste god ved filmen er slutningen. Jeg vil ikke bruge penge på det. Desuden er den anden film jeg ser med Gosling (efter "The Notebook") hvor jeg mener, filmen underleverer.
Men god fornøjelse! :-)

Line picture
Line 4 uger siden

Glæder mig!

Glæder mig virkelig til denne film. Ærgerligt at vi skal vente til 23. februar, når den udkommer i fx Sverige allerede 27. januar. Måske man skulle smutte over og se den på den anden side af Sundet...

sabina picture
sabina 10 uger siden

ÅÅÅÅÅÅÅRRH

hele verden ser den i december. og vi skal vente til slut februar.... tarveligt!

HesitantSolace picture
HesitantSolace 22 uger siden

Hvorfor så sent?

Nøj, hvor kan jeg blive træt af at film kommer så sent til Danmark. :( Den er ude i USA nu, men her skal vi vente helt til slutningen af februar?! Den når jo at komme på DVD før det. Forstår det ikke...

FrancoTank picture
FrancoTank   →   HesitantSolace 21 uger siden

En skam

Nej, den er ikke ude i USA endnu. Den har været rundt på de største festivaler, og senest har den været i Venedig. Den offentlige amerikanske premiere er sat til december, men du har ret i, at den nok først kommer til Danmark senere. Helt vildt irreterende, da Damian Chazelle er en af de hotteste instruktøre lige nu!

Anmeld selv filmen

Glemt‌ adgangskode?
Har du ikke en profil? Opret en profil.
Anonym picture
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse

Mest ventede Film