Spring over navigation

Køb eller bestil billetter

Biografer

Debat

Deltag i debatten eller opret selv emner om alt fra Harry Potter til Hannibal Lecter. For at deltage i debatten skal du have en profil på kino.dk. 

OBS: kino.dk forbeholder sig retten til at slette upassende indlæg.

Dagligt overblik > Fri debat

Antaeus picture
Antaeus
844 indlæg
28.06.2012 - 18:37, Fri debat

Hvilke bøger/tegneserier/spil så du gerne filmatiseret ?

Hvilke bøger/yegneserier/spil så du gerne filmatiseret og gerne hvorfor?

Bøger:
Her har jeg lavet research endnu, men det glæder mig meget at de ser ud til at forsøge sig med en ny udgave af "Dune". 1984 udgaven var mislykket og miniserien var rimelig, men nåede slet ikke de højder der er grundlag for i bogen.

Tegneserier:
Der er to tegneserie-serier jeg virkelig gerne så udgivet. Og begge som rigtige spillefilm, ikke det der Tintin noget, som kun ligger omkring en middelkarakter. Spielberg og Jackson tog også nogle gevaldige friheder med historien. De skulle hellere have holdt sig til dobbelt-albumet og så lige sløjfet de urealistiske næsten Looney Toones action scener.

Linda og Valentin
Først og fremmest "Linda og Valentin" da de aldrig er udgivet og fordi de har et fantastisk sci-fi miljø og handling, der burde egne sig glimrende til film. Det bedste ville være som en serie af spillefilm, som James Bond, men ellers skulle de starte med dobbeltalbumet "Metro Chatelet Retning Casseipeia" og "Brooklyn Station Endestation Kosmos". Ud over at være fremragende historier så læs lige titlerne igen, fantatiske. Kunne man lide miljøet i "Det Femte Element", hvor Linda og Valentin tegneren havde en finger med i spillet så ville man også kunne lide en filmudgave af Linda og Valentin.

Modesty Blaise:
Og jeg så meget gerne min måske yndlingstegneserie udgivet i en ordentlig filmudgave og ikke de dårlige forsøg som tidligere er lavet. Hvordan kan de lave sådan noget juks når de har et så glimrende grundlag. Her findes historier og et univers som mindst burde kunne matche James Bond og Jason Bourne.

Synes godt om
Stem op!
(3)

Skriv debat Kommentarer 34

Krigeren

14.08.2012 - 15:54

Krigeren af Josefine Ottesen... Det er godt nok ikke en tegneserie, men de 3 bøger har alt og det kunne blive fantastisk på det store lærred. Genren er fantasy og på trods af der står bogen primært henvender sig til unge, så er den altså fuld af sex og rå vold så man skal ikke skamme sig over at læse den her selvom man er ældre :))

Synes godt om
Stem op!
(2)
Hanson picture
Hanson
54 indlæg

What she said!

14.08.2012 - 08:53

I have to agree with every word Michella wrote (and I hate agreeing with anyone!). Fanboys, as much as I love ‘em, can be far too detail oriented and set in their ways. There is no way you can make a good movie by taking a comic book, no matter how good, as is and just putting it on the screen. Movies just don’t work that way. Artistic license, or good movie making, has to be taken. I think Watchmen is really good and I was amazed how true to the books it was, but there was no way they could put everything from those books in one movie. And some things just would have looked stupid on film. I think this goes for most comic book adaptations. Then there’s the fact that Nolan’s trilogy is not an adaptation, but incorporates parts of a number of Batman storylines.
There was a debate here on Kino.dk about movies that were better than the books they were taken from. The list was very short.

Synes godt om
Stem op!
(1)
Jeff picture
Jeff
1114 indlæg

Silver Fang

13.08.2012 - 21:11

Kunne man dog ikke lave denne tegnefilm til rigtig film? Jeg var kæmpe fan af den, da jeg var lille... Jeg ved ikke, om den ville gøre sig godt på film, men nøj, jeg ville gerne have, at der var nogen, der forsøgte :)

Synes godt om
Stem op!
(0)
ChazzleBedazzle picture
ChazzleBedazzle
150 indlæg

Ja..

13.08.2012 - 00:08

Selvfølgelig adskiller den sig fra tegneserierne.. Jeg ved ikke hvad de ellers forventer af en "original" ikke-filmatisering.
Hvad med Burton's Batman Returns og hans version af Pingvinen? Det var da en ændring der ville noget (og for mig var ændringen total ødelæggelse af en fed karakter.)
Kan slet ikke se noget logik i den sammenligning, og for mig virker det som lidt mere comic book fanboy-ism end noget andet. Men det er bare mig.

Ang. Watchmen. Ja, jeg elsker både tegneserien og filmen. Men jeg syntes nu der var en god lille del ´Zack Snyder ændrede eller lod uden for (hvilket han selvfølgelig var nød til), bland andet slutningen hvilket var det der splittede folk mest.
Men når man tænker på hvor lang bogen er syntes jeg at gjorde et fantastisk job med at få proppet det vigtigste ind i filmen. Syntes den er meget undervurderet :)

Når man forsøger at lave en realistisk udgave af Batman er man nød til at lave nogle ændringer. Sådan er det:) Selvom Batman er realistisk i sammenligning med Superman så har den stadigvæk overnaturlige/comic-booky elementer.

Synes godt om
Stem op!
(1)
Michella picture
Michella
575 indlæg

@Michella

12.08.2012 - 21:36

De kommenterer ud fra de mange Batman tegneserier, så vidt jeg lige kan høre og synes ikke om når de adskiller sig fra tegneserierne. Jeg kender dem ikke, jeg er som sagt ikke til Batman.

Watchmen er på Goodreads stemt ind som den bedste tegneserie og filmen synes jeg følger tegneseriehandlingen ret godt. Jeg er ikke helt vild med hverken tegneserien eller filmen, men synes trods alt de begge er lidt over middel. Jeg kan se du har det lidt anerledes med filmen.

Synes godt om
Stem op!
(0)
Antaeus picture
Antaeus
844 indlæg

Præcis..

12.08.2012 - 20:51

Men nu er forskellen jo at når det kommer til tegneserier som Batman findes der SÅ mange versioner af historien at
det er umuligt at opsummere :)

Hvorimod hvis man snakker om f.eks Harry Potter eller Ringenes Herre som er fuldt baseret på en bog.

Filmene tager jo ikke udgangspunkt i én tegneserie, da det ikke er en filmatisering af en tegneserie. Havde det f.eks været en filmatisering af TDK Returns kunne man sige "Filmen skuffer sin fanskare da den ændrer for meget i forhold til novellen".

Men når Nolans trilogi IKKE er baseret på én tegneserie/novelle som f.eks Watchmen, men derimod nye historier der er inspireret af klassiske Batman GN's var syntes jeg ikke rigtig man kan se det på den måde.

Zack Snyder's Watchmen skuffede en del fans (syntes personligt den var fantastisk) da de mente den ændrede meget i forhold til bogen. Men den var til gengæld også en fuld filmatisering. Det er Nolans film ikke :)

Synes godt om
Stem op!
(0)
Michella picture
Michella
575 indlæg

@Michella

12.08.2012 - 20:25

Nej, så skal du nok spørge filmeksperter om filmene er bedre end tegneserierne :)

Men der er måske også svært at tage noget meget populært og fremragende og så lave det bedre. Lige som hvis man skal lave en film til en bog eller tegneserie, det går som regel ikke godt. Ikke at de ikke har gjort det godt med en masse af superheltefilmene, det har de.

I princippet er det jo ligegyldigt, det er ens egen mening, der tæller, men det er sjovt at høre andres mening, især når de nu er eksperter og inkarnerede.

Jeg er enig i at der skal være kunsteriske friheder. Problemet med film der tager et udgangspunkt i en meget kendt bog eller tegneserie er typisk at der er en stor fanskare, som forventer at de skal se det samme som de kender på film.

Synes godt om
Stem op!
(0)
Antaeus picture
Antaeus
844 indlæg

Tak for linket.

12.08.2012 - 19:41

Men kunne ikke rigtigt tage det seriøst. Men igen, hver sin smag. Forstår ikke man ikke både kan nyde tegenserierne og filmene. Og det der med at tage friheder kaldes "kunsterisk frihed"... Og med alle de forskellige tegneserier og forskellige skæbner alle karakterne i Batman universet snart har oplevet er det en smule dobbeltmoralsk ar beabejde filmene for at tage friheder.

Hvis der er nogen der tager friheder er det tegneserieskaberne. Og sammenlignet med Burton og Schumacker, hvor Nolan i det mindste tager karakteren alvorligt.

Men det er jo bare deres mening. Har aldrig oplevet nogen tegneserie eksperter som ville påstår at en filmudgave er bedre end tegneserierne, om så det er Batman, Superman, Spider-Man eller X-Men :)

Synes godt om
Stem op!
(0)
Michella picture
Michella
575 indlæg

Radioanmeldelse fra Marvel Morten

12.08.2012 - 01:16

Hvis det har interesse er her en radio-anmeldelse af Dark Knight Rises fra bl.a. tegneserie-supernørden Marvel Morten, som har arbejdet 25 år i Fantask og i redaktionen for Marvel udgivelserne. Anmelderparet er ikke særlig glade for den og trilogien, bl.a. fordi den tager sig mange friheder ifht. tegneserierne.

http://nummer9.dk/nyheder/podcast-marvel-morten-og-kim-helt-om-dark-knig...

Samme anmelderpar har også en radioanmeldelse for Amazing Spiderman
http://nummer9.dk/artikler/marvel-morten-og-kim-helt-om-amazing-spider-man/

Synes godt om
Stem op!
(0)
Antaeus picture
Antaeus
844 indlæg

Aaah.

11.08.2012 - 13:30

Da du skrev "her er svaret" misforstod jeg den måde det blev skrevet på. Det undskylder jeg selvfølgelig for :)

Han blev stillet spørgsmålet, og dette var så hans svar. Jeg misforstod det som om du skrev at dette var "svaret"... Altså på bundlinjen "Her er det endelige svar: Bogen er bedre end filmen og sådan er det bare!"

Fin lille artikel, selvom jeg er rimelig uenig med ham da jeg virkelig hader bog/film sammenligninger. Det er to vidt forskellige medier.

Igen, sorry. Min fejl.

Synes godt om
Stem op!
(1)
Michella picture
Michella
575 indlæg

Tilføj debat

Glemt‌ adgangskode?
Connect
Sign in using Facebook
Not a member?
Opret Profil
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse

Brugerprofiler

Mest aktive

Brugernes top 10