Cookie- og Privatlivspolitik
BLOG: Ting om David Lynchs film, som du (måske) ikke vidste

BLOG: Ting om David Lynchs film, som du (måske) ikke vidste

Skæve sammenhænge og finurlige forbindelser

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)

Han er formentlig havnet i dit nyheds-feed på Facebook i løbet af de seneste uger, og hvis ikke du selv har klikket på ham, har en af dine venner formentlig kommenteret og/eller delt den efterhånden famøse video. Her refereres til den rigt omtalte Ice Bucket Challenge, hvor instruktøren David Lynch helt uventet valgte at tage imod udfordringen fra skuespillerne Laura Dern og Justin Theroux. Selve udfordringen var ikke ny, men at Lynch valgte at tage i mod den, mens han spillede trompet, var derimod overraskende. Det var også pudsigt, at han hældte espresso i isvandet, og det var yderst morsomt, da han valgte at nominere Vladimir Putin.

Omvendt kunne disse mærkelige valg og handlinger måske netop beskrives som typiske for instruktøren. Som indbegrebet af det ’lynchske’. Og det kunne da heller ikke overraske Lynch-kenderen, at dén melodi, han valgte at spille på trompeten, netop var ”Somewhere Over the Rainbow”. Denne melodi figurer som en central del af musicalen The Wizard of Oz (1939), og denne film fungerer som et tilbagevendende referencepunkt i Lynchs værker. I denne artikel skal det netop handle om nogle af de mange pudsige forbindelseslinjer og sammenhænge, som findes i Lynchs produktioner.

Sammenhæng #1: ”Back to Missoula, Montana”
Du kender ham som den højhårede, excentriske fyr med den hvide opknappede skjorte, den nasale stemme og de heftigt gestikulerende hænder. Du kender ham formentlig også som maleren, der blev filminstruktør, før han blev tegneserietegner, musiker, reklamemand og designer af champagneflasker og yogatøj til kvinder. Og du kender ham helt bestemt som instruktøren bag film som The Elephant Man (1980), Blue Velvet (1986), Wild at Heart (1990) og Lost Highway (1997), og som en af bagmændene bag kultserien 'Twin Peaks' (ABC, 1990-1991). David Lynch har fået adskillige tilnavne, og kendes bl.a. som ”the crazy uncle”, ”the All-American Martian Boy” og ”Jimmy Stewart from Mars”, og hans film forbindes ofte med skæve arthouse-produktioner af europæiske surrealister som Luis Buñuel og Salvador Dalí.

Wild at Heart

På tværs af hans forskellige film ser vi dog også en række mere overraskende og pudsige sammenhænge, og en række af disse henviser til Lynchs eget liv. David Lynch har efter sigende haft en god og tryg opvækst, men familien levede også et nomadisk liv, hvor de gentagne gange rykkede teltpælene op og flyttede, hvis faderen havde fået en ny stilling. Primært er Lynch dog opvokset i Missoula, Montana, og flere af hans værker henviser til netop dette sted. En væsentlig reference til Lynchs opvækststed finder vi i 'Twin Peaks', hvor Leland/Bob (Ray Wise/Frank Silva) myrder Lauras kusine Maddy Ferguson (Sheryl Lee). Som en afskedssalut til sin mørkhårede niece, slår Leland hendes hoved mod væggen, hvorpå han siger linjen: ”Leland says, ’Go back to Missoula, Montana!’”

Maddys fødested, må vi forstå, er altså også Lynchs opvækststed. Og tilsvarende pudsigt er det, når vi senere finder ud af, at Leo Johnson (Eric DaRe) formentlig ikke har myrdet Laura Palmer (Sheryl Lee). Leo, får vi nemlig at vide, kunne ikke have myrdet Teresa Banks (der formentlig blev myrdet af den samme gerningsmand som Laura), idet han var ”locked inside Hungry Horse”. Netop Hungry Horse ligger også i Montana, og her tog Lynch ofte hen som barn for at fiske, tegne landskabsbilleder og kigge på døde dyr. Også Leo er altså hentet fra Lynchs eget opvækststed.

Sammenhæng #2: ”I’d rather be here than Philadelphia!”
Andre pudsige og biografiske forbindelseslinjer finder vi bl.a. i Eraserhead (1977), som foregår i et nedslidt industrimiljø bestående af dampende tekstilfabrikker og slidte boligkomplekser. Filmens ekspressive brug af sort/hvid og low-key-belysning giver industribyen Philadelphia et både smukt og mareridtsagtigt strejf, og det er næppe tilfældigt med tanke på, at instruktøren netop som ung var flyttet til Philadelphia. En by, som han foragtede og sågar frygtede, men som også med sin industriforurening og forfald kunne danne en æstetisk ramme for de ofte industrielle og støjende kulisser i flere af hans film. Ja, Lynch hadede rigtignok Philadelphia - byen var et mareridt for ham som for Henry (Jack Nance) i Eraserhead. Og vi husker da også, hvad Agent Cooper (Kyle MacLachlan) siger, da han ankommer til Twin Peaks i seriens pilotafsnit: ”As W.C. Fields would say, ’I’d rather be here than Philadelphia’.”

Eraserhead

Det var også i forbindelse med arbejdet på 'Eraserhead', at David Lynch fik idéen til den famøse Log Lady i 'Twin Peaks', idet han så på skuespilleren Catherine Coulson og forestillede sig hende i oprejst figur med store, markante briller og en kævle i favnen. Catherine Coulson var på daværende tidspunkt sammen med hovedskuespilleren Jack Nance, og deres ægteskabelige kiv har formentlig dannet grundlag for fejderne imellem Pete (Jack Nance) og Catherine Martell (Piper Laurie) i 'Twin Peaks'. En tilbagevendende sætning, som Pete udtrykker i 'Twin Peaks' er således: ”Catherine!” Sagt på netop dén måde og med netop dén intonation, som kun Jack Nance kunne sige det til sin tidligere hustru Catherine Coulson.

Sammenhæng #3: Videokassetter og hustrumordere
Jack Nance er medlem den såkaldte ’Lynch-familie’, idet han ofte har medvirket i produktioner af David Lynch, men han døde desværre inden premieren på sin sidste film: 'Lost Highway' (1997). I denne film finder vi også en skræmmende forbindelseslinje imellem virkelige hændelser og de fiktive ditto. Filmen, som ikke lader sig beskrive i korte vendinger, har en mærkværdig og ukronologisk fortællestruktur, men handler om en mand (Fred Madison spillet af Bill Pullman), som måske har slået sin hustru ihjel. Til et californisk party møder Fred da en Mystery Man, der måske repræsenterer Freds mørke side eller det fortrængtes genkomst. Denne karakter spilles af Robert Blake, der til castingen havde valgt at kalke sig hvid i ansigtet som en anden Mefisto-skikkelse, og selvsamme Blake har også i det virkelige liv været anklaget for hustrumord. En anklage, der dog siden er blevet frafaldet.

Lost Highway

Idéen til 'Lost Highway' er grundlæggende taget fra Franz Kafkas novelle 'Forvandlingen', hvor en mand forvandles til en bille, samt en sætning fra Barry Giffords roman 'Night People'. Hvad mange dog ikke ved, er at handlingen også er inspireret af O.J. Simpson-sagen samt en sekvens fra 'Twin Peaks'. Filmens hovedmotiv om et par, der modtager en brun pakke med en videokassette, er således taget fra 'Twin Peaks', hvor psykiateren Dr. Jacoby (Russ Tamblyn) modtager en lignende pakke.

Sammenhæng #4: Back to Old Hollywood 
Foruden 'The Wizard of Oz', som spøger i mange af Lynchs produktioner, ikke mindst 'Wild at Heart', så er hans værker rige på referencer til 1940’ernes og 50’ernes klassiske Hollywood-film. Den førnævnte Madeleine Ferguson fra 'Twin Peaks' er eksempelvis taget fra Alfred Hitchcocks Vertigo (1958) - navnet er sammensat af de to hovedkarakterer i Hitchcocks film - og beostæren Waldo samt dyrlægen Mr. Lydecker fra samme serie henviser til Waldo Lydecker fra noir-filmen 'Laura' (1944). En film, der også i sin titel har lagt navn til en Twin Peaks-karakter: den afdøde high school-pige Laura Palmer (Sheryl Lee).

I 'Mulholland Dr.' (2001) refereres der indgående til en anden noir-film, Sunset Boulevard (1950), ikke mindst i fortællingen om den håbefulde Hollywood-skuespiller, der snart er klar til sit ”close-up”. Netop denne linje bliver desuden parafraseret i 'Twin Peaks', hvor Audrey (Sherilyn Fenn) holdes til fange på bordellet One-Eyed Jacks - en reference til en western med Marlon Brando - hvor hun bliver bedøvet med stoffer. Bordelmutteren Jackie tager Audreys ansigt og peger det mod kameraet, idet hun siger: ”She’s ready for her close-up”.

Inland Empire

Også i Lynchs seneste opus, Inland Empire (2006), er der flere linjer, som er taget direkte ud af 'Sunset Boulevard', og da de sluttelig i filmen begynder at tale om en person i Pomona, er disse linjer en direkte henvisning til Billy Wilders film. Også karaktererne Norma Jennings (Peggy Lipton) og Chester Desmond (Chris Isaak) i hhv. 'Twin Peaks' og 'Twin Peaks: Fire Walk With Me' kunne ligne referencer til 'Sunset Boulevard', hvor hovedpersonen som bekendt hedder Norma Desmond.

Afsluttende bemærkninger
Hvis man begynder at lukke op for de mange forbindelseslinjer i og på tværs af Lynchs forskellige film, vil man blive overrasket over, hvor tæt et grenværk, der er tale om.

Når Lynch vælger at tage The Ice Bucket Challenge, er det således nok overraskende, og det er da ganske morsomt, at han nominerer en russisk statsmand. Det er også pudsigt, at han vælger at spille trompet, men sangvalget er næppe overraskende. ”Somewhere Over the Rainbow” synges af Judy Garland i 'The Wizard of Oz', og netop Judy Garland og 'The Wizard of Oz' figurerer som to af de mest gennemgående referencer i Lynchs værker.

Fra 'Wild at Heart', hvor Sailor (Nicolas Cage) hævder at have set ”den gode heks” til Twin Peaks, hvor Audrey Horne tager sine rubinrøde sko på og hvor Major Briggs undrer sig over sit eget mellemnavn: Garland. Fra de gule vejstriber i 'Lost Highway', der ligner en henvisning til The Yellow Brick Road, til 'Twin Peaks: Fire Walk With Me', hvor Agent Jeffries (David Bowies) siger følgende linje: ”We’re not gonna talk about Judy… We’re not gonna talk about Judy at all”.

Blogindlægget er skrevet af Andreas Halskov, som er forfatter til bogen ’Paradoksets kunst: om David Lynch og hans film’.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter