Instruktør om ny dansk film: "Det er noget af det mest grusomme, jeg er kommet i kontakt med"

Micheal Noer om den biografaktuelle 'Birthday Girl'
'Birthday Girl'
(© 'Birthday Girl' / © Heikki Leis - Nordisk Film)

Michael Noer står bag den biografaktuelle Birthday Girl, der følger en mor, Nanna (Trine Dyrholm), der fejrer sin datters 18-års fødselsdag på et cruisetogt mod Bahamas. Men hvad der skulle være fest, farver og godt humør ender efter en våd nat som en tragedie. 

Datteren (Flora Ofelia Hofmann Lindahl) vågner nemlig op og kan ikke huske, hvad der er sket – andet end, at hun er blevet udsat for et overgreb. Hvad hverken Nanna eller datteren ved er, at der på internationalfarvand ikke gælder de samme love og regler. Politiet er ikke lige ved hånden, og efterforskningen foretages af skibets mandskab. De to står nu overfor, hvad der føles som en magtesløs situation.

Michael Noer har skrevet ’Birthday Girl’ i samarbejde med Jesper Fink, som han også forfattede sin seneste danske film, Før frosten, sammen med – og de har haft et større research arbejde for an sig. Selvom historien i ‘Birthday Girl’ måske er et fiktivt scenarie, er rammerne skræmmende ægte – de to har talt med flere, som har været udsat for grov kriminalitet på åbent hav og stadig ikke har fået retfærdighed. 

Da vi møder Michael Noer fortæller, han at de to forfatteren har været på to krydstogt, og har talt med både nuværende og pensioneret personale fra disse enorme skibe: 

- Opvaskere, rengøringspersonale og ansatte, der skal holde øje med, at børnene ikke drukne i babypoolen, er også ansat til at være sercuirty personale på diskoteker. Så du har ikke uddannet sikkerhedsperonale. Politiet må ikke komme ombord, fordi når du rejser fra eksempelvis Miami til Bahamas, så kommer du igennem internationalfarvand.

- Det gør man ikke mellem Danmark og Oslo, så det her er en hel anden historie. I internationalfarvand kan du gamble, spille på casino, drikke, lige hvad du vil. Men hvis der går noget galt, så er der ingen sikkerhed, forklarer Michael Noer og kommer med en metaforisk eksempel fra hverdagslivet:

- Det svarer jo til, at du bliver overfaldet på McDonalds, og så kan du ikke gå ud på gaden og råbe på politiet. Derimod skal du blive inde på McDonalds, hvor du skal sidde og tale med nogen, som er i gang med at friturestege pomfritter, og så spørger dem om en klud til at stoppe din blødning...

Men stedet er i realiteten stadig mere interesseret i at sælge flere burgere:

”Gider du lige at flytte dig, så vi kan sælge flere burgere?”. Det synes vi var en sindssyg arena, og en sindssyg præmis. Og jeg må faktisk sige, at af alle de film, som jeg har lavet inklusiv ’Huset’ som tv-serie og dokumentarfilm, så er det noget af det mest sort-hvide jeg nogensinde er kommet i kontakt med. Noget af det mest grusomme, og noget af det mest ensidigt rent ondskabsfuld kommerciel tænkt nogensinde, at man simpelthen går på kompromis med folks sikkerhed for at tjene penge, fortæller Noer. 

Birthday Girl
(© Birthday Girl / Nordisk Film Distribution)

Researchen til ’Birthday Girl’ bestod også i at tale med tidligere ofre for noget lignende, som Nanna og hendes datter oplever i filmen:

- Vi har talt både med amerikanske ofre, og vi har gennemgået amerikansk lovgivning. Talt med advokater og så videre. Vi har selv været på to cruises. Vi har talt med whistleblowers. Vi har undersøgt det så til bunds, som man overhovedet kan gøre, understreger instruktøren og forklarer, hvorfor emnet er meget betændt: 

- Hvis man er ekstra interesseret i det, så synes jeg man skal gå ind og se filmen, men så vil man også kunne se i slut teksterne, at vi har samarbejdet med nogen der hedder ”cruiselinevictims.org”, hvor man så kan gå ind og læse mere om de her sager som foregår.

- Det der er problemet og grunden til, at det er meget svært at researche i det her miljø, er at man skal forestille sig, at på de her ”sejlende McDonalds’er”, der betaler de jo folk for at holde mund. 

- Så når du så først kommer ud af ”McDonalds”, så kommer du ud af ”McDonalds” med nogle kuponer til flere burgere og nogle penge i lommen. Men så er kravet, at du holder kæft. Det er jo det helt specielle ved at være på et skib, som minder om et fængsel… Du er simpelthen låst inde med dine problemer - fysisk og psykisk - og det synes jeg er Interessant. 

Michael Noer oplevede endda selv at løbe ind i problemer, da han lavede forarbejdet til filmen:

- Der er ikke nogen af de store krydstogtsselskaber, der vil røre os med en ildtang. Det har været meget tydeligt, uden at nævne navne, fordi det kan jeg ikke.

Hør mere om Michael Noers arbejde med filmen, herunder samarbejdet med filmens hovedroller Trine Dyrholm og Flora Ofelia Hofmann Lindahl og meget mere i vores podcast. Lyt med herunder eller din fortrukne podcast-app (Søg blot på: ”kino.dk filmpodcast).

’Birthday Girl’ kan ses i biografen nu – find dine billetter her.